سه عضو کنگره آمریکا خواستار لغو معافیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی و بازگشت تحریم های سازمان ملل شدند

0
150

سه عضو جمهوریخواه سرشناس کنگره آمریکا در واکنش به گام تازه جمهوری اسلامی در کاهش تعهدات خود به توافق هسته‌ای، با صدور بیانیه ای از دولت پرزیدنت ترامپ خواستار لغو کامل معافیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی و تلاش برای وضع تحریم‌های بین المللی شدند.

سناتور لیندزی گراهام، سناتور تد کروز هر دو از اعضای سنای آمریکا و الیزابت چنی، عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان، عصر سه‌شنبه ۱۴ آبان به وقت واشنگتن در بیانیه مشترکی اعلام کردند که گام جدید جمهوری اسلامی در کاهش تعهدات به برجام و تزریق گاز به تاسیسات فردو این موضوع را تایید می‌کند که جمهوری اسلامی از معافیت‌های بخش صلح آمیز هسته‌ای خود، که دولت پرزیدنت ترامپ نیز آن را ادامه می دهد، بهره برداری می‌کند تا زمان بخرد و تاسیسات هسته‌ای خود را پیش از علنی کردن اقدامات غیرقانونی خود، تجهیز کند.

این سه عضو کنگره در بیانیه خود از پرزیدنت ترامپ خواسته اند که هر چه زودتر دو اقدام را در مورد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و پایان برجام برای همیشه، انجام دهد؛ نخست اینکه معافیت‌های بخش صلح آمیز برنامه هسته ای جمهوری اسلامی را لغو کند. دوم اینکه به دیپلمات‌های آمریکا دستور دهد از سازمان ملل بخواهند برای بازگرداندن تحریم‌های جمهوری اسلامی اقدام کند.

این بیانیه واکنشی به سخنان حسن روحانی، رئیس جمهور جمهوری اسلامی، است که طی آن از گام چهارم کاهش تعهدات جمهوری اسلامی به برجام، یعنی تزریق گاز اورانیوم به سانتریفیوژهای تاسیسات اتمی فردو در نزدیکی قم، خبر داد.

یک روز قبل از آن هم رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی از زنجیره ۳۰ تایی سانتریفیوژهای پیشرفته آی‌آر۶ در تاسیسات نطنز «به صورت نمادین» رونمایی کرد. اقدامی که به نوشته فاکس نیوز، می‌تواند زمان رسیدن جمهوری اسلامی را به بمب هسته‌ای به کمتر از یکسال برساند.

صدای آمریکا گزارش داد؛ اعلام گام تازه جمهوری اسلامی برای کاهش تعهدات خود به برجام با واکنش منفی اتحادیه اروپا، فرانسه و بریتانیا مواجه شد و نخست وزیر اسرائیل نیز آن را تلاش برای دستیابی به بمب هسته ای دانست.