سرویس امنیتی سوئد، جمهوری اسلامی را تهدید امنیتی خواند

0
29

پلیس امنیتی سوئد «سپو» (Säkerhetspolisen) در گزارش سالانه خود از سال 2020، سه کشور روسیه، چین و جمهوری اسلامی را به عنوان فعال‌ترین تهدیدات امنیتی و اطلاعاتی در سوئد معرفی کرده است.

این گزارش سالانه‌ جدی‌ترین تهدیدات امنیتی و اطلاعاتی سوئد در سال قبل و همچنین چالش‌هایی که درسال پیش رو این کشور با آن روبرو خواهد شد، را بررسی می‌کند.

در گزارش سال 2020، که به تازگی منتشر شده جمهوری اسلامی، روسیه و چین، تهدیدی مستقیم برای امنیت ملی سوئد خوانده شده‌ و نام جمهوری اسلامی 14 بار به عنوان تهدید در این گزارش ذکر شده است.

این سرویس امنیتی می‌نویسد جمهوری اسلامی در حوزه‌‌های صنعتی، تحقیقاتی و دانشگاهی در سوئد به جمع‌آوری اطلاعات می‌پردازد و هدف اصلی این فعالیت‌ها جمع‌آوری اطلاعات از مخالفان و منتقدان ایرانی مقیم سوئد است.

بر اساس این گزارش در سال‌های اخیر، سوئد به مکانی برای عوامل اطلاعاتی جمهوری اسلامی تبدیل شده و جاسوسی و همچنین حملات تروریستی در خاک سوئد برنامه‌ریزی شده است.

این در حالی است که سازمان‌های حقوق بشری، فعالان سیاسی و تبعیدی ایرانی بارها نسبت به حضور نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در اروپا، و جاسوسی، اذیت و آزار و برنامه‌ریزی حملات تروریستی این افراد در اروپا هشدار داده‌اند.

نگرانی از حضور و نفوذ نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در خاک سوئد در دسامبر سال 2019 با محکومیت یک تبعه عراقی در این کشور که به نمایندگی از طرف نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی، علیه ایرانیان تبعیدی در سوئد جاسوسی می‌کرد، افزایش یافت.

در تازه‌ترین مورد می‌توان به بالا گرفتن این نگرانی‌ها پس از برگزاری دادگاه اسدلله اسدی در بلژيک که به 20 سال حبس برای تلاش برای بمب‌گذاری در گردهمایی سازمان مجاهدین خلق در فرانسه، محکوم شد، اشاره کرد.

در ارتباط با دستگیری اسدی، پلیس آلمان یک دفترچه را مصادره کرد که او در آن آدرس 289 مکان در 11 کشور اروپایی را ثبت کرده بود. مکان‌هایی که اسدی با ماموران جمهوری اسلامی دیدار می‌کرد. در میان آنها، سوئد یکی از کشورهایی بود که جمهوری اسلامی در آن ماموران عملیاتی داشت.

به گزارش منابع آگاه، خبرها حاکی از آن است که جمهوری اسلامی پیشنهاد معاوضه اسدالله اسدی، در بلژیک را با احمدرضا جلالی، پزشک ایرانی تبار مقیم سوئد، داده است.

احمدرضا جلالی، بعد از سفر خود در سال 2018 به ایران بازداشت و به اعدام محکوم شد. قوه قضائیه جمهوری اسلامی می‌گوید او در ترور دانشمندان هسته‌ای جمهوری اسلامی نقش داشته است. این ادعا توسط خانواده و وکیل جلالی هرگز پذیرفته نشده است.

افشای این «توطئه‌» و محاکمه یک دیپلمات سابق جمهوری اسلامی و همدستان او، موجب تنش بین جمهوری اسلامی و چند کشور اروپایی شده و بحث«تروریسم دولتی» برای حذف مخالفان و گروه‌های فعال در تبعید را زنده کرده است.

در همین راستا، سازمان‌های حقوق بشری از حضور پررنگ تر و ارسال نيروهاي امنيتی جمهوری اسلامی در پوشش دی‍پلماتیک در اروپا درسال‌های اخیر خبر می‌دهند.

در نوامبر سال 2020، رئیس کمیته امنیت‌ملی مجلس جمهوری اسلامی تایید کرد که سرویس‌های امنیتی جمهوری اسلامی حبیب اسیود، یک فعال اهوازی به نام حبیب فرج الله چعب را در هناگام سفر از سوئد به ترکیه ربوده‌اند و او در حال حاضر در تهران تحت بازجویی قرار دارد. در همین زمینه، مجتبی یوسفی، یکی از نماینده مجلس جمهوری اسلامی تایید کرد که سپاه پاسداران جمهوری اسلامی و وزارت اطلاعات اسیود را به تهران منتقل کرده‌اند. تلویزیون سوئد با انتشار گزارش‌هایی از آگاهی وزارت امورخارجه سوئد از دستگیری او در ترکیه و استردادش به ایران خبر داد.

العربیه نوشت؛ از سوی دیگر، حمید نوری، یکی از متهمان کشتار زندانیان سیاسی در تابستان سال 67 در نوامبر سال 2019 هنگام ورود به سوئد بازداشت شد و دوره بازداشت موقت او در اقدامی کم‌سابقه و به دلیل وجود شواهد فراوان در تأیید ظن قوی به مجرم بودنش بارها تمدید شد.