رویترز: 63 میلیون بشکه نفت روی دست جمهوری اسلامی مانده است

0
63

خبرگزاری رویترز به نقل از آمار ارائه شده توسط شرکت گزارش کرد که FGE Energy مقدار نفت روی آب مانده جمهوری اسلامی با ثبت رکورد 63 میلیون بشکه، به بیشترین مقدار خود در تاریخ این کشور رسید.

پس از خروج ایالات متحده آمریکا از توافق برجام، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری این کشور وعده داد صادرات نفت جمهوری اسلامی به صفر برساند و حالا آمار نشان می‌دهد او به تحقق این وعده خود نزدیک شده و صادرات نفت دولت جمهوری اسلامی را به پایین‌ترین سطح خود رسانده است.

بر مبنای تخمین شرکت اطلاعات بازار نفت «کپلر» میانگین ذخیره نفت خام ساحلی جمهوری اسلامی که در ژانویه سال جاری میلادی 16 میلیون بشکه بوده در ماه آوریل امسال به 54 و در ژوئن به 63 میلیون بشکه رسیده است.

داده‌های این شرکت همچنین نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ماه‌هاست که حدود 50 میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی به صورت شناور روی دریا دارد.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی پیش از این گفته بود که تحریم‌های جاری ایالات متحده آمریکا از جنگ هشت ساله با جمهوری اسلامی دشوارتر است.

زنگنه اولین نفر از مسئولان جمهوری اسلامی نیست که به کاهش درآمدهای نفتی اعتراف می‌کنند. پیش از این حسن روحانی، رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی نیز پس از گران کردن قیمت بنزین ادعا کرد که هدف از افزایش قیمت بنزین «کمک به خانوارهای متوسط و کم درآمد است»، گفت که یکی از راه‌های تامین هزینه‌های این طرح فروش نفت بیشتر است ولی در حال حاضر، فروش نفت دولت جمهوری اسلامی با محدودیت‌هایی مواجه است.

سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی نیز در سپتامبر 2019 با تاکید بر اینکه اقتصاد این کشور، یک اقتصاد وابسته به نفت است، گفت که اگر روزی «دشمن» اراده کند فروش نفت ما را به صفر برساند، «تا حدودی» موفق می‌شود.

العربیه نوشت؛ مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا بارها تاکید کرده که آمریکا صادرات نفتی جمهوری اسلامی را به صفر خواهد رساند . او گفت واشنگتن معافیت از تحریم‌های نفتی جمهوری اسلامی را تمدید نمی‌کند.