روسیه رسما استفاده از هیدروکسی کلروکین به عنوان داروی ضد کرونا را اعلام کرد

0
308

علی‌رغم مجادله‌های جاری در محافل جهانی پزشکی، پیرامون میزان درستی استفاده از درمان قدیمی مالاریا برای مبتلایان به کرونا، روسیه از روز شنبه 18 آوریل 2020، رسما مجوز استفاده از این دارو را صادر کرد.

وزارت بهداشت روسیه تأکید کرده است که هیچ مانعی در مورد استفاده از «هیدروکسی کلروکین» در درمان کرونا مشاهده نمیکند، اگرچه این دارو در روسیه به ثبت نرسیده است.

در بیانیه وزارت بهداشت روسیه آمده است: «از نقطه نظر فارماکولوژی، هیچ مانع بالینی در استفاده از این محموله هیدروکسی کلروکین وجود ندارد.»

در ادامه این بیانیه تاکید شده كه این دارو «از جنبه اثربخشی و میزان سلامت، با داروهای ثبت شده در گذشته در روسیه با همین نام، تفاوتی ندارد.»

دولت روسیه، شامگاه پنجشنبه 16 آوریل، دستورالعملهای خود را در این خصوص به مراکز پزشکی ابلاغ کرده و توضیح داد كه چین بیش از 68000 بسته از این دارو را به روسیه تحویل داده است.

این بخشنامه پس از مکالمه تلفنی میان ولادیمیر پوتین رئیسجمهوری روسیه و شی جین پینگ، همتای چینی او منتشر شد.

انتظار می رود این دارو در بیمارستانهایی که بیماران مبتلا یا افراد مشکوک به ابتلاء به کرونا را درمان میکنند، توزیع شود.

گفتنی است که «کلروکین» و «هیدروکسی کلروکین»، داروهایی هستند که از چندین دهه پیش برای درمان مالاریا، مورد استفاده قرار می‌گیرند

اما این دو دارو به ویژه اگر در دوزهای بالا یا همراه با داروهای دیگر تجویز شوند، عوارض جانبی جدی دارند، اگر چه دارای فواید ضد ویروسی هستند.

«هدیه آسمانی»

با این وجود، بسیاری از پزشکان و مسئولان، خواستار استفاده از این دارو در مقیاس گسترده هستند تا جایی که حتی ترامپ آن را یک «هدیه آسمانی» توصیف کرده است، اما محافل علمی و مقامات بهداشتی، خواستار انتظار تا دریافت تأیید علمی در مورد اثربخشی آن بوده و نسبت به خطرات آن برای بیماران، هشدار می‌دهند

به گزارش برخی آژانس های دارویی اروپایی، پاره‌ای از مطالعات و تحقیقات اولیه در فرانسه و چین پیرامون این داروها، به نتایج امیدوارکننده‌ای رسیدهاند اما میزان اثربخشی این دو دارو هنوز «قطعی» نیست.

آژانس‌های دارویی اروپا در اوایل ماه آوریل، خواستار استفاده از این دو دارو، صرفا در آزمایش‌های بالینی یا «موارد اضطراری» شدند.

قابل توجه است که روسیه شنبه 18 آوریل اعلام کرد، شمار جان باختگان ناشی از کرونا پس از مرگ 40 نفر درشب گذشته به 313 مورد بالغ شد.

العربیه نوشت؛ مسئولان ذیربط همچنین از ثبت 4700 مورد ابتلاء جدید طی 24 ساعت گذشته خبر دادند که شمار موارد مبتلا را به 36.793 نفررساند.