روانچی؛ جوبایدن در صورت پیروزی فقط با پرداخت خسارت به جمهوری اسلامی می توان به برجام برگردد

0
130

مجید تخت روانچی، نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل، گفته است که در صورت پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا و تمایل واشنگتن برای بازگشت به برجام، جمهوری اسلامی شرایطی خواهد داشت.

او گفت اولین شرط جمهوری اسلامی این است که دولت جدید آمریکا تعهد کند نقض برجام – توافق اتمی جمهوری اسلامی و قدرت ها – تکرار نخواهد شد. شرط دوم به گفته او رسیدگی به خساراتی است که جمهوری اسلامی از نظر مالی و رنج انسانی به خاطر تحریم ها متحمل شده است. او جزییات بیشتری در مورد درخواست غرامت از آمریکا ارائه نکرد.

آقای تخت روانچی گفت اگر آمریکا با محقق کردن این شروط قول بازگشت به اجرای کامل برجام را بدهد جمهوری اسلامی هم مجددا آماده اجرای کامل توافق هسته ای خواهد بود.

تونی بلینکن مشاور سیاست خارجی جو بایدن، نامزد حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر، روز سه شنبه در مصاحبه ای با شبکه سی‌بی‌اس گفت اگر آقای بایدن به قدرت برسد و اگر جمهوری اسلامی به اجرای کامل تعهداتش بازگردد، آمریکا هم چنین خواهد کرد.

او گفت: “اما ما از آن (برجام) به عنوان یک سکو استفاده خواهیم کرد، با متحدان و شرکای خود همکاری خواهیم کرد تا آن را تقویت و بلندمدت‌تر کنیم.”

او گفت به این ترتیب زمینه بهتری برای “فشار جمعی علیه سایر فعالیت های بی ثبات کننده ایران فراهم می شود و اطمینان حاصل می شود که وقتی بحث این فعالیت ها به میان آمد، این جمهوری اسلامی است که منزوی می شود، نه آمریکا”.

آقای بلینکن در انتقاد از خروج از برجام گفت که دونالد ترامپ قول داده بود به توافق بهتری با جمهوری اسلامی دست یابد “اما البته عکس آن اتفاق افتاده.”

او گفت: “جمهوری اسلامی درحال بازسازی توانایی هسته ای خود است. پرزیدنت ترامپ عملا ایران را از تعهداتش در قبال توافق اتمی آزاد کرد. برای همین است که این کشور الان درحال غنی سازی اورانیوم با درصدی بالاتر است و ذخایرش در حال افزایش است.”

او افزود: “جمهوری اسلامی از سانتریفوژهای پیشرفته تری استفاده می کند. و زمان لازم برای خیز برداشتن به سوی کسب مقدار کافی مواد هسته ای برای ساخت یک بمب اتمی، از بیش از یک سالی که در برجام به آن دست یافتیم کاهش یافته و به چند ماه رسیده.”

بعد از آنکه دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد جمهوری اسلامی در چند مرحله برخی تعهدات خود را کنار گذاشت و بعضی فعالیت‌های هسته‌ایش را از سر گرفت؛ غنی‌سازی در تاسیسات اتمی زیرزمینی فردو دوباره شروع شد و با استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته‌ که برجام ممنوع کرده بود سرعت غنی‌سازی را بیشتر کرد.

بی بی سی گزارش داد؛ دولت جمهوری اسلامی در ماه ژانویه ۲۰۲۰ – ۱۵ دی ۱۳۹۸ – گام‌ پنجم و آخر در کاهش تعهدهای برجامی خود را اعلام کرد و گفت “دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست” و “محدودیت در تعداد سانتریفیوژها” را کنار می‌گذارد.