رایزنی‌‌های آمریکا و اسرائیل درباره توافق هسته‌ای جمهوری اسلامی

0
42

مائیر شابات مشاور امنیت ملی اسرائیل، روز شنبه 23 ژانویه در یک تماس تلفنی با جیک سالیوان همتای آمریکایی خود در باره پرونده‌های منطقه‌ای بویژه پرونده هسته‌ای رژیم جمهوری اسلامی گفت‌وگو کردند.

انتظار می‌رود که یوسی کوهن رئیس موساد اسرائیل، در ماه آینده با ویلیام برنز رئیس سازمان سیا و جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در واشنگتن دیدار کند.

طبق این گزارش مقام اسرائیلی در این دیدار موضع رسمی کشورش در مورد بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای با رژیم جمهوری اسلامی را به اطلاع مقامات آمریکایی خواهد رساند.

رئیس موساد اسرائیل قرار است لیستی از تعدیدلات و اصلاحات اضافی در توافق هسته‌ای جدید با رژیم جمهوری اسلامی که تل‌آویو آنها را لازم می‌داند به ایالات متحده آمریکا پیشنهاد و ارائه خواهد کرد.

مذاکره با رژیم جمهوری اسلامی

کانال خبری «اسرائیل 12» در تاریخ 16 ژانویه گزارش داد که مقامات دولت بایدن مذاکراتی آرام و بدون سر وصدا با برخی از مقامات جمهوری اسلامی درباره بازگشت دو کشور به توافق هسته‌ای 2015 آغاز کرده‌اند.
به گفته این شبکه خبری اسرائیل از آغاز این مذاکرات مطلع شده است.

جو بایدن رئیس جمهوری جدید آمریکا در حمله انتخاباتی خود از تمایل خود برای بازگشت به توافق هسته‌ای سخت گفته بود. او گفت، اگر رژیم جمهوری اسلامی به تعهداتش به توافق هسته‌ای پایبند باشد، واشنگتن مجدداً به آن توافق می‌پیوندد و تحریم‌های اقتصادی علیه رژیم جمهوری اسلامی را لغو خواهد کرد.

این در حالی است که اسرائیل برای ایجاد محدودیت‌های جدیدی از قبیل محدودیت فعالیت‌های موشک‌های بالستیک رژیم جمهوری اسلامی، حمایت رژیم جمهوری اسلامی از تروریسم و متوقف کردن فعالیت بی‌ثبات کننده رژیم جمهوری اسلامی در منطقه و جهان تلاش می‌کند.

پیشتر سایت اسرائیلی «والا نیوز» اوایل ژانویه در گزارشی نوشت، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل تیمی را برای تدوین استراتژی جهت گفت‌وگوها با دولت جو بایدن در مورد نحوه برخورد با برنامه هسته‌ای رژیم جمهوری اسلامی تشکیل داده است.

این گزارش به نقل از منابعی در دفتر نتانیاهو نوشت، در این تیم مقاماتی به نمایندگی از وزارت امور خارجه، وزارت دفاع، ارتش، موساد و کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل حضور خواهند یافت.

اسرائیل همواره نگرانی خود از بازگشت ایالات متحده به توافق هسته‌ای با رژیم جمهوری اسلامی را آشکار کرده و معتقد است که این توافق نمی‌تواند مانع فعالیت‌های هسته‌ای رژیم جمهوری اسلامی برای ساخت سلاح اتمی شود.

العربیه نوشت؛ توافق هسته ای رژیم جمهوری اسلامی با کشورهای 5 +1 در سال 2015 در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما امضا شد.