دو دیپلمات جمهوری اسلامی از افغانستان اخراج شدند

0
294

حکومت افغانستان دو دیپلمات بلند پایه جمهوری اسلامی را ازکشور اخراج کرده است.

بر اساس این اطلاعات، یکی ازاین دیپلمات‌ها به اتهام فعالیت‌های اطلاعاتی و دیپلمات دیگر به اتهام عضویت در سپاه قدس از افغانستان اخراج شده‌اند.

محمد رضا عبدالله آبادی که به‌ عنوان رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی درکابل تعیین شده بود، بربنیاد اطلاعات رسیده در واقع برای انجام فعالیت‌های اطلاعاتی درماه حوت سال ۱۳۹۴ به افغانستان آمده بود. 

بربنیاد این اطلاعات، دیپلمات دیگری که او نیز سه ماه پیش با این دیپلمات از سوی حکومت افغانستان اخراج شده‌است کسی به نام جعفر فتح آبادی بوده‌است. از این فرد به حیث عضو با تجربه شاخه قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی یاد شده‌است. براساس این اطلاعات جعفر فتح آبادی ازسال ۱۳۸۷ تا سال ۱۳۹۲به عنوان عهدار ماموریت کنسولگری جمهوری اسلامی درننگرهار نیز کارکرده‌است.

منابع می‌گویند که حکومت جمهوری اسلامی در واکنش به این کار، یک دیپلمات افغانستان را ازسفارت این کشور درتهران ودیپلمات دومی را از کنسولگری افغانستان درمشهد اخراج کرده‌است.
سخنگوی حکومت افغانستان درباره این تنش سیاسی میان کابل وتهران چیزی نمی‌گویند.

دکتر عالمه، معین وزارت مهاجران و عودت کننده‌گان گفت: «نهادهای دیپلماتیک دراین مورد تدابیر خود را دارند.»

احمد سعدی، دیپلمات پیشین افغانستان در پاکستان در این باره اظهار داشت:‌ «وقتی که روابط بین کشورها خیلی پرتشنج می‌شود و مخالفت‌ها به اوج خود می‌رسند آن وقت دیپلمات‌ها از یک کشور اخراج می‌شوند.» 

اما وزارت خارجه افغانستان در یک اعلامیه می‌گوید که روابط میان جمهوری اسلامی و افغانستان عادی است:‌ «روابط میان افغانستان و جمهوری اسلامی عادی است. این روابط  بر اصل حسن همجواری استوار اند. نمایندگی های سیاسی و کنسولی حکومت های در هردو کشور بی هیچ توقفی کارمی کنند.»

وعید عمر، مشاور رییس جمهور در امور روابط عمومی و راهبردی نیز در این باره بیان داشت:‌ «مسایلی بین دو کشور وجود دارد که روی آن صحبت می‌شود.»‌

به گزارش طلوع نیوز؛ پیش ازاین اسماعیل قاآنی فرمانده کنونی شاخه قدس سپاه پاسداران درحالی که معاون سفیر جمهوری اسلامی درکابل نبود اما دوسال پیش زیرهمین نام  به ولایت بامیان سفرکرده بود وبا والی این ولایت دیداری داشت.