دولت بایدن و انتقاد از رویکرد این دولت برای احیای برجام با جمهوری اسلامی

0
347

مایکل مکال، نماینده جمهوری‌خواه ایالت تگزاس و عضو ارشد «کمیته امور خارجه» مجلس نمایندگان ایالات متحده، در نامه‌ای سرگشاده خطاب به جو بایدن، رئیس‌جمهوری و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نوشته ظاهرا دلیل اینکه نسخه جدید توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی تاکنون به کنگره ارائه نشده این است که تیم مذاکره‌کننده آمریکایی در تلاش است تا راهی برای «قبولاندن» یک توافق بد به مردم آمریکا پیدا کند.

به گفته مکال، در حالی که دولت بایدن به پایان مذاکرات شانزده‌ماهه با جمهوری اسلامی نزدیک می‌شود، کنگره هنوز اطلاع چندانی از چند و چون آنچه میان مذاکره‌کنندگان گذشته ندارد. به گفته وی، این علنا در تضاد با قول بلینکن به کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان در 10 مارس 2021 است، که گفت گام به گام کنگره را در جریان مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی قرار خواهد داد.

این عضو ارشد کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان در نامه خود به بایدن و بلینکن یادآوری کرد که بر اساس «قانون بررسی توافق هسته‌ای جمهوری اسلامی»، کنگره موظف است هر توافقی که با جمهوری اسلامی به دست آید را بررسی کند، لذا کاملاً غیرمنطقی است که دولت بایدن تصور کند می‌تواند بدون ارائه جزئیات توافق به کنگره، از قانونگذاران آمریکایی انتظار پشتیبانی داشته باشد.

مکال می‌گوید با نظر به اینکه بنا بر گزارش‌ها مجلس جمهوری اسلامی در 17 اوت در جریان مفاد توافق جدید قرار گرفته است، عدم تعامل دولت بایدن با کنگره حتی «تکان‌دهنده‌تر» است. به گفته وی، تنها نتیجه منطقی که می‌توان گرفت این است که در جایی که مذاکره‌کنندگان جمهوری اسلامی از نتیجه مذاکرات راضی هستند، مذاکره‌کنندگان آمریکایی هنوز در پی راه حلی می‌گردند تا امتیاز دادن بیش از حد خود به جمهوری اسلامی را توجیه کرده و یک «توافق بد» را به مردم آمریکا قالب کنند.

العربیه نوشت؛ با تاکید بر این نکته که قانونگذاران آمریکایی نگرانی‌های عمیقی درباره پیامدهای این توافق برای امنیت ملی ایالات متحده، شامل «تلاش‌های وحشتناک» جمهوری اسلامی برای ترور شهروندان آمریکایی در خاک ایالات متحده دارند، مکال از جو بایدن خواست تا اسرع وقت کنگره آمریکا را در جریان جزئیات توافق جدید با جمهوری اسلامی قرار دهد.

از سویی تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه، روز گذشته در بیانیه‌ای به شدت از دولت بایدن به دلیل تلاش برای احیای برجام انتقاد کرد.

به گفته تد کروز، توافق دولت آمریکا برای بازگشت به توافق هسته‌ای، صدها میلیارد دلار در اختیار جمهوری اسلامی قرار خواهد داد، تحریم‌ها علیه اقتصاد جمهوری اسلامی که تحت کنترل سپاه است را رفع می‌کند و منابع لازم را جهت صدور تروریسم در اختیار جمهوری اسلامی قرار می‌دهد.

او در ادامه گفت٬ این توافق برای امنیت ملی ایالات متحده، متحدان آن و همچنین امنیت آمریکایی‌ها «فاجعه‌بار» خواهد بود.