دولت آلمان ممنوعیت ورود هواپیماها از ایران را لغو می‌کند

0
178

اشپیگل گزارش داده است علی‌رغم گسترش ویروس کرونا آلمان تصمیم گرفته است ممنوعیت پرواز هواپیماها از ایران را لغو کند. مسافران ایرانی در فرودگاه‌های آلمان در بدو ورود تست کرونا می‌دهند و به مدت دو هفته قرنطینه می‌شوند.

دولت آلمان از  مارس ۲۰۲۰ به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا تمامی پروازهای هواپیماها را از ایران متوقف کرد. طبق گزارش نشریه آلمانی اشپیگل اکنون این پروازها می‌توانند دوباره از سرگرفته شوند.

اشپیگل در ادامه گزارش خود آورده است که دولت آلمان “بی سر و صدا” ممنوعیت پرواز مناطق پرخطر کرونا را لغو کرده و محدودیت‌های پرواز هواپیماهای ایرانی با وجود اینکه ایران هنوز به عنوان منطقه مورد خطر کرونایی طبقه بندی شده برداشته می‌شود.

ینس اشپان، وزیر بهداشت آلمان روز دوشنبه ۲۱ سپتامبر دستور لغو پروازها از مناطق کروناخیز را امضا کرده است. طبق این سند ممنوعیت پرواز هواپیماها به آلمان که در اواخر مارس وضع شده بود از روز چهارشنبه ۲۳ سپتامبر اعمال نخواهد شد.

آلمان در مارس ۲۰۲۰ پرواز هواپیماها را از ایران  و چین متوقف کرده بود. وزیر بهداشت آلمان در آن زمان استدلال کرده بود که نمی‌توان از یک سو ممنوعیت تماس و محدودیت ایجاد کرد و در عین حال اجازه پرواز “از مناطق پر خطر” را داد.

اشپیگل در ادامه گزارش خود آورده است که دولت آلمان رفع ممنوعیت پروازها از ایران را با روند گسترش کرونا و از همه مهم‌تر با سیاست اطلاع‌رسانی رژیم جمهوری اسلامی در ارتباط می‌داند.

اشپیگل در ادامه می‌نویسد انستیتوی روبرت کخ، جمهوری اسلامی را به لحاظ گسترش بیماری کووید-۱۹ پرخطر طبقه‌بندی کرده است اما برخلاف بهار امسال، اکنون تهران ارقام معتبر و قابل قبولی را گزارش می‌کند.

طبق آخرین آمار بیش از ۴۳۰ هزار نفر در این کشور به کرونا مبتلا شدند و از آغاز شیوع کرونا تا کنون بیش از ۲۵ هزار نفر هم بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

به گزارش اشپیگل نخستین پرواز “ایران ایر” به آلمان احتمالاً روز یکشنبه ۲۷ سپتامبر انجام خواهد گرفت و برای مسافران از ایران همان قوانینی اعمال خواهد شد که برای کلیه افرادی که از مناطق پرریسک کرونایی وارد آلمان می‌شوند.

همه مسافران در بدو ورود در فرودگاه باید تست کرونا بدهند و به مدت دو هفته در قرنطینه بمانند. چنین تدابیری قبلا در بهار سال جاری اتخاذ نشده بود. مسافران ایرانی در آن زمان می‌توانستند بدون هیچ‌گونه کنترل بهداشتی وارد آلمان شوند.

به نوشته اشپیگل در داخل ایران هنوز محدودیت‌های بسیار سخت مسافرتی وجود دارد. در حال حاضر فقط خارجی‌ها یا ایرانیانی که تابعیت دوگانه دارند مجاز به سفر هوایی هستند سایر مسافران ولی نیاز به اجازه‌نامه ویژه دولتی دارند. سازمان هواپیمایی کشوری نیز اخیرا گزارش کرده است که ۸۴ درصد پروازهای بین‌المللی کاهش پیدا کرده و شمار مسافران نیز ۹۶ درصد کمتر شده است.

دولت آلمان قبلا به دلیل دیر اعلام کردن ممنوعیت برای پروازها از ایران و چین مورد انتقاد قرار گرفته بود. آندریاس شویر، وزیر راه و ترابری آلمان در اواسط ماه مارس توقف پروازها را اعلام کرد اما این ممنوعیت تا پایان ماه مارس اجرا نشد.

پروازها از ایران عمدتا توسط “ایران ایر”  انجام می‌گیرد که پیش از بحران هفته‌ای چندین بار از تهران به فرانکفورت، هامبورگ و کلن پرواز می‌کرد. پیش از ماه مارس “لوفت‌هانزا” نیز هفته‌ای چند بار به تهران پرواز می‌کرد.

امید نوری‌پور، سخنگوی سیاست خارجی حزب سبزهای آلمان از لغو ممنوعیت پرواز هواپیماها از ایران انتقاد کرده است.

دویچه وله نوشت؛ نوری‌پور به اشپیگل گفت است تعداد واقعی مبتلایان به کرونا در ایران زیاد است و به دلیل “سومدیریت” و پنهان‌کاری دولت” تعداد واقعی مبتلایان به کرونا گزارش نشده است. از نظر نوری‌پور، اقدامات و تدابیر امنیتی فرودگاه‌های آلمان نیز برای هواپیماهای وارد شده از ایران کافی نیست