درو جوایز اسکار توسط فیلم همه چیز، همه جا و به یکباره

0
110

نود و پنجمین دوره جوایز اسکار یکشنبه شب (سیزدهم مارس به وقت محلی) در سالن تئاتر دالبی لس‌آنجلس برگزار شد و فیلم تحسین‌برانگیز «همه چیز، همه جا و به یکباره» به طرز خیره‌کننده‌ای موفق شد بیشترین تعداد جوایز را از آن خود سازد.

هرچند با شروع مراسم، به نظر می‌رسید که فیلم «در جبهه غرب خبری نیست» احتمالا بیشترین جوایز را کسب کند، اما به یکباره آونگ به عقب برگشت. شاید شگفت‌انگیزترین موضوع در این مراسم این بود که بسیاری از فیلم‌هایی که پیش‌تر رقبای قدرتمندی برای جوایز بزرگ به نظر می‌رسیدند از جمله فیلم‌های «تار»، «بنشی‌های اینیشرین»، «فابلمن‌ها و الویس» همگی دست خالی به خانه بازگشتند.

فیلم علمی-تخیلی «همه چیز، همه جا و به یکباره» به کارگردانی مشترک دانیل کوان و دانیل شاینرت در یازده زمینه نامزد شده بود و در نهایت توانست هفت جایزه از جمله جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را به خود اختصاص دهد. این فیلم همچنین برنده بهترین تدوین و بهترین فیلمنامه هم اورجینال شد.

همچنین برای اولین بار یک زن سیاهپوست موفق شد برای دومین بار برنده تندیس طلایی اسکار شود. خانم روت کارتر دومین جایزه خود را برای بهترین طراحی لباس در فیلم «پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه» کسب کرد. همچنین برای اولین بار جایزه بهترین ترانه به یک فیلم هندی تعلق گرفت.

یورونیوز نوشت؛ از بیست نامزد بازیگری زن و مرد در بخش های اصلی و مکمل، ۱۶ نفر برای اولین بار نامزد کسب جوایز مربوطه شدند. جای تعجب نیست که هر چهار جایزه نیز به این افراد تعلق گرفت؛ که در این بین، جوایز بازیگران نقش مکمل مرد و نقش مکمل زن به دو «تازه وارد» بسیار متفاوت رسید.

میشل یئو، ستاره فیلم «همه چیز، همه جا و به یکباره»، جایزه بهترین بازیگر زن را از آن خود کرد و تبدیل به اولین بازیگر آسیایی شد که این افتخار را کسب کرده است. جایزه دیگر بازیگری به برندان فریزر از فیلم «نهنگ» تعلق گرفت. 

در این دوره از جوایز اسکار، دو ایرانی‌تبار نیز حضور داشتند. سیروس نِشواد و داریوش خنجی به ترتیب نامزد دریافت بهترین فیلم کوتاه و بهترین تصویربرداری شده بودند.

آقای سیروس نشواد کارگردان، تهیه کننده و نویسنده فیلم کوتاه هفده دقیقه‌ای «چمدان قرمز» محصول کشور لوکزامبورگ است که داستان دختر نوجوان ایرانی را روایت می‌کند که توسط پدرش به لوکزامبورگ فرستاده می‌شود تا با مرد بزرگ‌تری ازدواج کند که هرگز او را ندیده است. هرچند در نهایت تام برکلی و راس وایت موفق شدند برای فیلم «یک خداحافظی ایرلندی» این جایزه را نصیب خود کنند.

آقای داریوش خنجی، تصویربردار با سابقه هالیوودی نیز برای فیلمبرداری «باردو» به کارگردانی آلخاندرو گونزالس ایناریتو، نامزد دریافت اسکار شده بود که در نهایت این جایزه به جیمز فرند، تصویربردار فیلم «در جبهه غرب خبری نیست» تعلق گرفت. 

فهرست نامزد‌ها و برندگان اسکار ۲۰۲۳

بهترین فیلم: «همه چیز، همه جا به یکباره»

سایر نامزدها: «در جبهه غرب خبری نیست»، «آواتار: راه آب»، «بنشی‌های اینیشرین»، «الویس»، «فابلمن‌ها»، «تار»، «تاپ گان: ماوریک»، «مثلث غم»، و «حرف‌های زنانه». 

بهترین کارگردانی: دانیل کوان و دانیل شاینرت برای فیلم «همه چیز همه جا به یکباره»

سایر نامزدها: «تاد فیلد» (تار)، «مارتین مک دونا» (بنشی‌های اینیشرین)، «روبن اوستلوند» (مثلث غم)، «استیون اسپیلبرگ» (فابلمن‌ها).

بهترین بازیگر زن: «میشل یئو» (همه چیز همه جا به یکباره)

سایر نامزدها: «کیت بلانشت» (تار)، «آنا د آرماس» (بلوند)، «آندریا رایزبورو» (به لزلی)، «میشل ویلیامز» (فابلمن‌ها).

بهترین بازیگر مرد: «برندان فریزر» (نهنگ)،

سایر نامزدها: «آستین باتلر» (الویس)، «کالین فارل» (بنشی‌های اینیشرین)، «پل مسکال» (افترسان)، «بیل نای» (زندگی).

بهترین بازیگر نقش مکمل زن: جیمی لی کرتیس – همه چیز همه جا به یکباره
بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: که هوی کوان – همه چیز همه جا به یکباره
بهترین فیلم بین‌المللی: ادوارد برگر – در جبهه غرب خبری نیست
بهترین فیلم‌نامه اقتباسی: سارا پلی – حرف‌های زنانه
بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی: دانیل شاینرت و دانیل کوان – همه چیز همه جا به یکباره
بهترین انیمیشن بلند: پینوکیوی گیرمو دل تورو (نتفلیکس)
بهترین مستند بلند: دانیل روهر – ناوالنی
بهترین موسیقی فیلم: فولکر برتِلمان – در جبهه غرب خبری نیست
بهترین ترانه: ام. ام. کیراوانی و پاندرابوس – رقص رقص
بهترین صدابرداری: جیمز مدر، ال نلسون و کریس بردن – تاپ‌گان: ماوریک
بهترین طراحی لباس: روت کارتر – پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه
بهترین گریم: آدرین موروت، جودی چین و ماری بردلی – نهنگ
بهترین جلوه‌های ویژه: جو لتری، ریچارد بانهام و اریک سیندون – آواتار۲، راه آب
بهترین طراحی صحنه: کریستین ام.گلدبک و ارنشتین هیپر – در جبهه غرب خبری نیست
بهترین فیلم‌برداری: جیمز فرند – در جبهه غرب خبری نیست
بهترین تدوین فیلم: پل راجرز – همه چیز همه جا به یکباره
بهترین فیلم کوتاه: تام برکلی و راس وایت- یک خداحافظی ایرلندی
بهترین انیمیشن کوتاه: پیتر بینتون و چارلی مکسی – پسرک، موش‌کور، روباه و اسب
بهترین مستند کوتاه: کارتیکی گونسالوس – نجواهای فیل