دبیرکل سازمان ملل: نمی‌توانم اقدامی برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی انجام دهم

0
126

به گزارش خبرگزاری رویترز آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد با ارسال نامه‌ای به رئیس شورای امنیت گفته است که وی نمی‌تواند هیچ اقدامی برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان علیه جمهوری اسلامی انجام دهد.

در این نامه که به دست خبرگزاری رویترز رسیده است دبیرکل سازمان ملل گفته است که بر سر روند فعال کردن مکانیسم ماشه و بازگرداندن تحریم‌های این سازمان «تردید» وجود دارد و وی «به عنوان دبیرکل» نمی‌تواند «این تردیدها را نادیده» بگیرد.

شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل هر کدام از کارشناسان حقوقی سازمان خواسته‌اند تا قانونی بودن یا نبودن فعال کردن مکانیسم ماشه توسط آمریکا را بررسی کنند. آقای گوترش با اشاره به همین موضوع در نامه خود گفته است که «تا روشن شدن نتیجه» نمی‌تواند هیچ اقدامی انجام دهد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز شنبه رسما از بازگشت تحریم‌های شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی خبر داد.

بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی محل اختلاف واشنگتن با سایر طرف‌های برجام است.

یورونیوز نوشنت؛ مکانیسم ماشه، ساز و کاری است که به اعضای دائم شورای امنیت اجازه می‌دهد تا در صورت تخطی جمهوری اسلامی از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ تمام تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی را بازگرداند. بر اساس این ساز و کار هیچیک از اعضای دائم شورای امنیت نمی‌توانند با استفاده از حق وتو روند بازگرداندن تحریم‌ها را متوقف کنند.