دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی: علت حادثه نطنز چه بود؟

0
886

کیوان خسروی سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد: بررسی‌های فنی و امنیتی انجام شده از سوی دستگاه‌های ذیربط، علت وقوع حادثه در مجتمع هسته‌ای شهید احمدی روشن در نطنز را که بامداد پنج شنبه ۱۲ مردادماه به وقوع پیوست به صورت دقیق مشخص کرده است.

وی با اشاره به حضور و فعالیت کارشناسان بخش‌های مختلف مسئول ارزیابی و رسیدگی به حادثه در سایت نطنز که از اولین ساعات وقوع این رخداد انجام شد، خاطرنشان ساخت: فرضیه‌های مختلف در مورد علت این رخداد با واکاوی دقیق آثار، نحوه و میزان تخریب ایجاد شده بررسی و علت اصلی حادثه مشخص شده است.

خسروی افزود: به دلیل برخی ملاحظات امنیتی علت و چگونگی بروز این حادثه در زمان مناسب اعلام خواهد شد.

وی در پایان با تاکید بر محدود بودن خسارت وارد شده به سوله در دست احداث در مجتمع هسته‌ای نطنز اضافه کرد: در محل وقوع حادثه هیچگونه مواد هسته‌ای وجود نداشته و موضوع نشت مواد رادیو اکتیو در وقوع این رخداد کاملا منتفی است.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان؛ حادثه نطنز انفجار یا آتش‌سوزی بود که پنج‌شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۹ در تأسیسات هسته‌ای نطنز رخ داد.

به گزارش نیویورک تایمز؛ دیوید آلبرایت رئیس “موسسه علم و امنیت بین‌المللی” در این باره گفته است: محل انفجار در تأسیسات نطنز مخفی نبوده و ایران در ژوئن ۲۰۱۸ افتتاح آن را اعلام کرده بود. موسسه تحت مدیریت دیوید آلبرایت گزارشی از این محل منتشر کرده بود.

آلبرایت از محل انفجار به نام “کارگاه مونتاژ” نام می‌برد. به گفته او، در این محل نمی‌توانسته مواد به‌شدت اشتعال‌زا انبار شده باشد. بر این اساس، عکس‌هایی که مقامات ایران سال گذشته از این تاسیسات منتشر کردند، نشان می‌دهد که ساختمان محلی برای مونتاژ دستگاه‌های غنی‌سازی اورانیوم (سانتریفیوژ) بوده است.