داریوش خُنجی؛ فیلمبرداری از سال ۱۹۸۱ تا روزهایی با وودی آلن در ۲۰۱۳

0
92

هنرمندان بسیاری در حوزه‌های مختلف صنعت سینما مشغول به کار هستند و داریوش خنجی یکی از آن‌هاست که توانسته به عنوان فیلمبردار به شهرتی جهانی دست یابد.

به گزارش  سینما پرس، داریوش خُنجی در تاریخ ۲۱ اکتبر ۱۹۵۵ میلادی از پدری ایرانی و مادری فرانسوی در تهران به دنیا آمد. زمانی که ۱۲ سال داشت به همراه خانواده‌اش به فرانسه نقل مکان کردند و در دوران نوجوانی به فیلمسازی علاقه‌مند شد و در همان سال‌ها با دوربین هشت میلیمتری خود یک فیلم ساخت. بعدها به آمریکا سفر کرد و در سال ۱۹۷۷ میلادی تحصیل در دانشگاه «یو سی ال ای» را آغاز کرد، اما سپس این دانشگاه را ترک کرد و تحصیلاتش را در دانشگاه نیویورک ادامه داد و در رشته فیلم فارق‌التحصیل شد.

در طول دوران تحصیل دو استاد او به نام‌های جوناس مکاس و هیگ مانوگیان (معلم فیلمسازی مارتین اسکورسیزی) تاثیر بسازیی را برروی تصمیم او برای فیلمبردار شدن داشتند، به طوری که او متوجه شد که می‌خواهد از آثار دیگر دانش‌آموزان فیلمبرداری کند و بیشتر از آنکه به داستان توجه داشته باشد به قدرت تصاویر علاقه‌مند است.

پس از تحصیل در آمریکا خُنجی در سال ۱۹۸۱ به فرانسه بازگشت و به عنوان دستیار فیلمبردار در کنار برونو نویتن، مارتین شافر و پاسکار مارتی فعالیت خود در این عرصه را آغاز کرد. همچنین او در فرانسه کار خود را به عنوان فیلمبردار پیام‌های بازرگانی و موزیک ویدئو نیز شروع کرد.

خُنجی که بین سال‌های ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۸ میلادی فیلمبرداری پنج فیلم کوتاه را برعهده داشت، سرانجام در سال ۱۹۸۹ میلادی با فعالیت به عنوان فیلمبردار در «Embrasse-moi» نخستین تجربه فیلمبرداری در یک فیلم بلند سینمایی را کسب کرد.

فیلم سینمایی «Le Tresor des iles Chiennes» که محصول سال ۱۹۹۰ است دومین فیلم سینمایی این هنرمند صاحب نام ایرانی است. کار خُنجی در این فیلم سینمایی آنقدر مطلوب بود که او در سال ۱۹۹۱ میلادی فیلمبرداری فیلم سینمایی «Delicatessen» را برعهده بگیرد و برای فعالیت در این پروژه نامزد دریافت جایزه بهترین فیلمبردار مراسم اهدای جوایز فرانسوی «سزار» شود.

این فیلمبردار برجسته ایرانی بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ میلادی فیلمبرداری فیلم‌های سینمایی «Prague» ،«L’ombre du doute»، «Wacko»، «شهر فرزندان گمشده» (The City of Lost Children) و «Mari-Louise ou la permission» را برعهده داشت. او برای فیلمبرداری «شهر فرزندان گمشده» بار دیگر در مراسم اهدای جوایز فرانسوی «سزار» نامزد دریافت جایزه بهترین فیلمبردار شد.

فعالیت حرفه‌ای خُنجی موجب شد که او در نهمین فیلم بلند سینمایی خود به عنوان مدیر فیلمبرداری در فیلم سینمایی «هفت» (Seven) به کارگردانی دیوید فینچر کار کند. خُنجی برای این فیلم سینمایی در سال ۱۹۹۶ میلادی در چهار مراسم اهدای جوایز «انجمن فیلمبرداران آمریکایی»، «انجمن فیلمبرداران بریتانیایی»، «انجمن منتقدان فیلم شیکاگو» و «انجمن منتقدان فیلم لس‌آنجلس» نامزد دریافت جایزه بهترین فیلمبردار شد.

پس از موفقیت در فیلم سینمایی «هفت»، این هنرمند ایرانی در سال ۱۹۹۶ میلادی در دو فیلم سینمایی «سرقت زیبایی» (Stealing Beauty) به کارگردانی برناردو برتولوچی و «اویتا» (Evita) به کارگردانی آلان پارکر فعالیت کرد.

فعالیت در فیلم سینمایی «سرقت زیبایی» نامزدی قورباغه طلایی مراسم اهدای جوایز «کمرایمیج»، نامزدی در بخش بهترین فیلمبرداری مراسم اهدای جوایز ایتالیایی «دیوید دی دوناتلو» و دریافت جایزه بهترین فیلمبرداری «گلدن گلوب ایتالیا» را برای خُنجی به ارمغان آورد.

خُنجی با فیلمبرداری فیلم سینمایی «اویتا» به اوج شکوفایی در حرفه فیلمبرداری رسید، به طوری که او برای فعالیت در این پروژه نامزد دریافت جایزه بهترین فیلمبرداری در مراسم اهدای جوایز آکادمی اسکار شد. همچنین نامزدی در مراسم‌های اهدای جوایز «انجمن فیلمبرداران آمریکایی»، «بفتا»، «انجمن فیلمبرداران بریتانیایی» و «سیاتل» دیگر افتخاراتی بودند که خُنجی برای فیلمبرداری «اویتا» کسب کرد.

فعالیت حرفه‌ای خُنجی در بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۱۹۹۹ میلادی با فیلمبرداری در فیلم‌های سینمایی «موجو بیگانه؛ رستاخیز» (Alien: Resurrection) و «در رویاها» (In Dreams) ادامه داشت تا اینکه این فیلمبردار ایرانی در سال ۱۹۹۹ فیلمبرداری فیلم سینمایی «دروازه نهم» (The Ninth Gate) به کارگردانی رومن پولانسکی را برعهده گرفت.

«دروازه نهم» می‌تواند نقطه عطفی در فعالیت هنری خُنجی به شمار آید، زیرا او پس از این فیلم سینمایی بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۳ میلادی فیلمبرداری فیلم‌های سینمایی را برعهده داشت که نام کارگردانان بزرگی را به همراه داشتند. از مهمترین این آثار می‌توان به «ساحل» (The Beach) به کارگردانی دنی بویل، «اتاق وحشت» (Panic Room) به کارگردانی دیوید فینچر، «شب‌های زغال‌اخته‌ای من» (My Blueberry Nights) به کارگردانی کار وای وونگ، «بازی‌های مسخره» (Funny Games) و «عشق» (Amour) به کارگردانی میشائیل هنکه و «چیز دیگری لازم دارید» (Anything Else)، «نیمه شب در پاریش» (Midnight in Paris) و «به رم با عشق» (To Rome with Love) به کارگردانی وودی آلن اشاره کرد.

نامزد بهترین فیلمبرداری در مراسم اهدای جوایز «انجمن فیلمبرداران بریتانیایی» و مراسم اهدای جوایز «فیلم‌های مستقل سینمایی» برای فیلم سینمایی «نیمه شب در پاریس»، نامزد بهترین فیلمبرداری در مراسم اهدای جوایز فرانسوی «سزار» و مراسم اهدای جوایز «فیلم اروپایی» برای فیلم سینمایی «عشق» دیگر افتخارات دوران فعالیت هنری خُنجی به عنوان

خُنجی بارها در مصاحبه‌های خود اشاره کرده است که گرگ تولاند فیلمبردار محبوب اوست و همیشه کار او در فیلم سینمایی «خوشه‌های خشم» (The Grapes of Wrath) به کارگردانی جان فورد را تحسین می‌کند. همچنین او از کار جیمز وونگ هاو در فیلم سینمایی «هاد» (Hud) نیز همیشه در مصاحبه‌های خود تعریف کرده است.

داریوش خُنجی در حال حاضر در آفریقای جنوبی مشغول فیلمبرداری جدیدترین فیلم سینمایی وودی آلن است که هنوز عنوانی برای آن انتخاب نشده است.

گزارش و ترجمه از عارف محمدزاده

IMDB