خنثی و کشف حداقل 15 توطئه آدم‌ربایی و قتل توسط جمهوری اسلامی در بریتانیا

0
26

مت جوکس، رئیس پلیس مبارزه با تروریسم بریتانیا، در اظهاراتی گفت که این سازمان طی ماه‌های گذشته دست‌کم 15 تلاش جمهوری اسلامی برای عملیات تروریستی در خاک بریتانیا را کشف و خنثی کرده است.

شنبه 29 بهمن، بر اساس گفته پلیس مبارزه با تروریسم بریتانیا این عملیات اکثرا شامل آدم‌ربایی یا قتل شهروندان بریتانیایی یا اتباع خارجی ساکن این کشور بوده‌ است.

تعداد تلاش‌ها برای ترور و آدم‌ربایی ساعاتی پس از آن منتشر شد که شبکه تلویزیونی «ایران اینترنشنال» مستقر در لندن اعلام کرد که پس از افزایش نگرانی‌های امنیتی علیه خبرنگارانش، فعالیت خود را به ایالات متحده منتقل کرده است.

این شبکه فارسی‌زبان، تصریح کرد، تصمیم مذکور «در پی هشدارهایی صورت گرفت که پلیس متروپولیتن لندن، درباره وجود تهدیدهای جدی و فوری نسبت به امنیت روزنامه‌نگاران ایرانی شاغل در این رسانه به مدیران ایران‌اینترنشنال» داده بود.

مت جوکس گفت، در نتیجه طرح‌های تروریستی جمهوری اسلامی، فعالیت‌های پلیس بریتانیا چهار برابر افزایش یافته و تصریح کرد سرویس‌های اطلاعاتی بریتانیا در همکاری با سرویس‌های اطلاعاتی متحدانش دائماً در تلاشند با «عملیات مخرب» و «غیرقابل قبول» جمهوری اسلامی مقابله کنند.

العربیه به نقل از گاردین نوشت، پلیس متروپولیتن لندن دوشنبه گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد یک تبعه اتریشی به نام «محمدحسین دوتایف» به اتهام تلاش برای «انجام جرائم مرتبط با عملیات تروریستی علیه ساختمان ایران‌ اینترنشنال» را در دادگاهی در وست‌‌مینیستر تحت محاکمه قرار گرفت.

در پی اعتراضات سراسری گسترده جاری در ایران که از اواخر شهریور گذشته در پی قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی به بهانه عدم رعایت حجاب حکومتی رخ داد، مقامات جمهوری اسلامی به تهدید کارکنان و خبرنگاران ایرانی شاغل در رسانه‌ها و شبکه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور پرداختند.

وزیر خارجه بریتانیا اخیرا به جمهوری اسلامی هشدار داده است که این کشور به هیچ وجه ارعاب یا تهدید مرگ از سوی تهران در خاک بریتانیا را تحمل نخواهد کرد.