خانواده‌های قربانیان پرواز اوکراین در ۹ شهر جهان گردهم می‌آیند

0
208

خانواد‌ه‌های قربانیان ساقط شدن هواپیمای اوکراین توسط موشک‌های سپاه پاسداران، روز ۵ اکتبر (۱۴ مهر) در ۹ شهر جهان گرد هم می‌آیند. این خانواده‌ها از مردم خواسته‌اند تا با حضور آن‌لاین خود در این تجمعات از آنها حمایت کنند.

روز دوشنبه ۵ اکتبر (۱۴ مهر) ۹ شهر جهان محل گردهمایی خانواده‌های قربانیان ساقط شدن هواپیمای اوکراین توسط موشک‌های سپاه پاسداران جمهوری اسلامی خواهد بود.

شهرهای ونکوور، تورنتو، اوتاوا، مونترال، ادمونتون و وینیپک در کانادا، واشنگتن دی‌سی در آمریکا، لندن در بریتانیا و فرانکفورت در آلمان، شهرهایی هستند که این تجمع در ساعت ۸ تا ۱۰ شب به وقت ایران در آنها برگزار خواهد شد.

در سایت “دادخواهی جانباختگان پرواز PS752” محل برگزاری این تجمع در هر شهر و زمان آن به وقت محلی منتشر شده است.

خواسته این خانواده‌ها در این تجمعات در سایت دادخواهی این گونه تعریف شده است:

  • محکومیت جنایت جمهوری اسلامی در سازمان ایکائو (سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی)
  • انتشار هرچه سریعتر اطلاعات کشورهای ذینفع از این جنایت
  • ارائه نقشه راه کشورهای ذینفع برای رسیدن به حقیقت و عدالت

با توجه به شرایط شیوع کرونا، خانواده‌ها از مردم خواسته‌اند که به صورت آنلاین به آنها بپیوندند.

هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین بامداد روز ۱۸ دی ماه ۹۸ دقایقی پس از برخاستن از باند فرودگاه ” خمینی” تهران هدف دو موشک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و تمام ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند.

پس از تاخیری چندماهه، جمهوری اسلامی بالاخره جعبه سیاه هواپیما را برای بازخوانی به فرانسه فرستاد. در این بازخوانی مشخص شد که تیم پرواز پس از موشک اول زنده بوده‌اند و تا ۱۹ ثانیه پس از اصابت موشک اول، تماسشان با برج مراقبت برقرار بوده اما ۲۵ ثانیه پس از موشک اول، دومین موشک شلیک می‌شود و هواپیما را سرنگون می‌کند.

هنوز مقامات جمهوری اسلامی هیچ توضیحی درباره اینکه چرا دو موشک به سمت این هواپیمای سافربری شلیک شده نداده‌ و تنها از “خطای انسانی” صحبت کرده‌اند.

دویچه وله نوشت؛ در آخرین اقدام، خانواده‌های جان‌باختگان دو شکایت جمعی علیه جمهوری اسلامی اقامه کرده و از سوی دو شرکت وکالتی به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی تحویل داده‌اند.