حمله سایبری به هزاران وبسایت اسرائیلی

0
214

وبسایت هزاران شهروند، شرکت و سازمان‌ اسرائیلی هدف یک حمله سایبری قرار گرفته‌اند. کاربران به جای صفحه اصلی، ویدیوی “نابودی” شهرهای اسرا‌ئیل را  مشاهده کرده‌اند. در باره دخالت جمهوری اسلامی اخبار متناقضی وجود دارد.

صبح پنجشنبه، یکم خرداد (۲۱ مه) رسانه‌های اسرائیل خبر هک‌شدن وبسایت‌های اسرائیلی را منتشر کردند. میزبان این وبسایت‌ها شرکت هاستینگ یوپرس (uPress) است که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های اینترنتی اسرائیل به‌شمار می‌رود و به هزاران فرد حقیقی و حقوقی خدمات ارائه می دهد.

کاربران، در ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی هم منتشر شده، جمله “برای یک شگفتی بزرگ آماده باشید ” را به زبان عبری و انگلیسی، و همچنین این جمله که “شمارش معکوس از بین بردن اسرائیل از مدت‌ها قبل شروع شده است” و علاوه بر این، انفجار دو شهر اسرائيل را مشاهده کرده‌اند.

در این ویدیو بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل زخمی شده و در حال شنا کردن است.

در سکانس آخر، شمار زیادی مسلمان در “کوه معبد”  اورشلیم (بیت‌المقدس) در حال عبادت هستند.

ویدیو با این ادعا که اسرائیل تا ۲۵ سال دیگر وجود نخواهد داشت پایان می‌یابد.

گروه هکر که خود را “هکرهای منجی:” معرفی کرده‌اند، پیوندی را به برخی وبسایت‌ها افزوده و از کاربران خواسته‌اند، بر روی لینک کلیک کرده و دوربین دستگاه خود را فعال کنند.

گفته می‌شود که این کار برای ربودن اطلاعات کاربران انجام شده است.

یوپرس گفته است که هکرها از یک ضعف نرم افزار ووردپرس (WordPress) بهره برده‌اند، در حالی که بر اساس برخی گزارش‌ها، یوپرس از جدیدترین نسخه وردپرس استفاده نمی‌کرده و به این ترتیب آسیب‌پذیر بوده است.

خبر دخالت جمهوری اسلامی

روزنامه اسرائیلی هاآرتص نوشت، شرکت یوپرس در بیانیه‌ای مدعی شده که هکرها ایرانی بوده‌اند بدون اینکه سندی ارائه کند.

لوتم فینکلستاین، رئیس بخش اطلاعات سایبری شرکت اسرائیلی چک پوینت گفت، در آستانه «روز قدس» هکرهایی از آفریقای شمالی، ترکیه و نوار غزه حمله‌هایی به سایت‌های اسرائیلی انجام می‌دهند.

او ضمن بیان اینکه شمار کشورها می‌تواند بیشتر باشد اظهار داشت: «در حال حاضر نمی‌توانیم دخالت جمهوری اسلامی را تأیید کنیم».

حمله‌های لفظی یا سایبری میان جمهوری اسلامی و اسرائیل اتفاق تازه‌ای نیست و در دهه‌های گذشته همواره موجود بوده است.

پس از یک حمله سایبری که آخرین صورت گرفت، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل گفت که کشورش برای مقابله با حمله‌های جمهوری اسلامی تمامی امکانات و ابرازهای موجود را به‌کار می‌برد.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت (۲۰ مه) به نقل از آویو کوخاوی نوشت: «دشمن متوجه خواهد شد که با دست خود، سرزمین‌اش را تبدیل به جبهه جنگ کرده است».

یک روز پیش از اظهارات کوخاوی روزنامه واشنگتن پست گزارش داده بود که اسرائیل روز ۲۰ اریبهشت به بندر رجایی در ایران یک حمله سایبری انجام داده و آسیب‌های زیادی به تاسیسات آن وارد کرده است.

روزنامه آمریکایی نوشت، این حمله سایبری واکنشی به تلاش جمهوری اسلامی برای حمله سایبری به یک شبکه آب‌رسانی در اسرائیل بوده است.

دویچه وله گزارش داد؛ گفته می‌شود که جمهوری اسلامی در ماه آوریل تلاش کرده است تا با انجام یک حمله سایبری، سامانه آب‌رسانی در اسرائیل را هدف قرار دهد اما این اقدام توسط سازمان اطلاعات اسرائیل کشف و خنثی شده است.