حفر سه تونل نزدیک به تاسیسات هسته‌ای نطنز جمهوری اسلامی برای شتاب در غنی‌سازی

0
217

رژیم جمهوری اسلامی که به تازگی اعلام کرد سطح غنی‌سازی اورانیوم را تا 20 درصد افزایش می‌دهد، اقداماتی در این زمینه انجام داده است. تصاویر ماهواره‌ای اخیر از تاسیسات هسته‌ای نطنز نشان می‌دهد که سه تونل در کوهی در نزدیکی سایت حفر شده و ارزیابی اولیه این است که امکانات جدیدی در زیر کوه ساخته شده است تا عملیات غنی‌سازی اورانیوم تسریع شود.

تصاویر ماهواره‌ای با وضوح بالا كه در تاریخ 5 ژانویه گرفته شده، نشان می‌دهد که ساخت و ساز در بزرگترین كوه منطقه كه محل بالقوه تاسیسات جدید غنی‌سازی زیرزمینی در آینده است، به سرعت در حال پیشرفت است.

بنای جدید شامل سایتی برای پشتیبانی مهندسی در آینده، سه تونل متصل به خطوط برق و دفاتر اداری و مهندسی است.

بر اساس این گزارش، همچنین مشخص شد که سه یا چهار انبار در آن نزدیکی وجود دارد که به احتمال زیاد انبارهای ساختمانی هستند و توسط حصار امنیتی احاطه شده‌اند.

عکس‌ها نشان می‌دهد که بقایای انفجار در سایتی که در بمباران تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم نطنز در ژوئیه گذشته تخریب شد، به طور کامل پاکسازی شد و اکنون با حصار امنیتی احاطه شده است.

ارزیابی «انستیتوی بین‌المللی علم و امنیت» نشان می‌دهد که سایت جدید بهترین مکان برای اهداف غنی‌سازی خواهد بود زیرا در زیر کوهی بزرگ واقع شده است.

رژیم جمهوری اسلامی پس از آغاز غنی‌سازی 20 درصدی اورانیوم در سایت فردو در نزدیکی تهران، تهدید کرد که پروتکل‌ها را رعایت نخواهد کرد و از انجام بازرسی‌ها در صورت عدم لغو تحریم‌ها تا 21 فوریه، جلوگیری خواهد کرد.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه رژیم جمهوری اسلامی در پاسخ به اظهارات مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا که رژیم جمهوری اسلامی را به باج‌خواهی هسته‌ای متهم کرد، گفت: «وقتی اروپا و آمریکا به انجام تعهدات خود بازگشتند، ما نیز به وظایف خود عمل می‌کنیم».

این در حالی است که اتحادیه اروپا نگرانی شدید خود را در مورد افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم در فردو توسط رژیم جمهوری اسلامی ابراز داشت و آن را «یک پیشرفت بسیار خطرناک و نقض الزامات توافق هسته‌ای» دانست.

روز دوشنبه، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر لزوم احیای توافق هسته‌ای رژیم جمهوری اسلامی در هفته‌های آینده تاکید کرد.

رافائل گروسی گفت: «روشن است که ما وقت زیادی نداریم، رژیم جمهوری اسلامی قبلا اورانیوم را با 4.1 درصد غنی‌سازی می‌کرد و با تزریق سوخت به 6 سانتریفیوژ در مرکز غنی‌سازی فردو، می‌خواهد غنی‌سازی را به 20 درصد افزایش دهد».

پیش از این، علی ربیعی سخنگوی رژیم جمهوری اسلامی، اقدام رژیم جمهوری اسلامی را «اقدامی استراتژیک برای لغو تحریم‌ها» توصیف کرده بود.

این امر پس از آن صورت گرفت که پارلمان رژیم جمهوری اسلامی ماه گذشته قانونی را تصویب کرد که طبق آن دولت مجبور است سالیانه 120 کیلوگرم اورانیوم را با 20 درصد غنی‌سازی ذخیره کند.

احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت رئیسه پارلمان رژیم جمهوری اسلامی گفت که «اگر ایالات متحده تحریم‌های مالی، بانکی و نفتی را لغو نکند، قطعا بازرسان آژانس انرژی هسته‌ای را از کشور اخراج و اجرای داوطلبانه پروتکل‌ها را متوقف خواهد کرد».

العربیه نوشت؛ مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «این مسئله جدی است، زیرا بدون شک رژیم جمهوری اسلامی قصد دارد این تصمیم را عملی کند».