حزب الله لبنان مسئول پرتاب پهپادهای جمهوری اسلامی به اسرائیل است

0
276

در پی حملات پهپادی اخیر گروه شبه‌نظامی تروریستی حزب‌الله مورد حمایت جمهوری اسلامی از خاک لبنان به سوی آب‌های تجاری اسرائيل در دریای مدیترانیه بنی‌گانتز، وزیر دفاع این کشور به لبنان هشدار داد.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل پنج‌شنبه 16 تیر گفت پهپادهایی که هفته گذشته توسط گروه تروریستی حزب‌الله لبنان در یک میدان گازی دریایی «کاریش» پرتاب شد، ساخت جمهوری اسلامی بودند. او لبنان را مسئول این حملات دانسته و به این کشور اخطار داد.

نیروی دفاعی اسرائیل شنبه گذشته، سه پهپاد حزب‌الله لبنان را که به سمت میدان گازی «کاریش» پرتاب شده بودند، رهگیری و سرنگون کردند. این میدان گازی در دریای مدیترانه و در منطقه مورد مناقشه میان اسرائیل و لبنان واقع است.

حزب‌الله تأیید کرد که پهپادها را پرتاب کرده است. در حادثه دیگری چهارشنبه گذشته، یک پهپاد پرتاب شده توسط حزب‌الله بر فراز آب‌های لبنان توسط اسرائیل سرنگون شد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل پس از حادثه روز شنبه، قطعاتی از پهپادها بازیابی و برای معاینه بررسی شدند.

گانتز که پس از مراسم اعطایی سردوشی به افسران جدید اسرائیلی در یک نشست خبری سخن می‌گفت، ضمن اظهار کرد که حزب‌الله از طرف جمهوری اسلامی عمل می‌کند و سلاح‌های آن توسط جمهوری اسلامی ساخته شده یا دانش ساخت آن را بدست آورده باشد سلاح‌های ساخت جمهوری اسلامی به شمار می‌رود.

العربیه نوشت؛ او افزود که اسرائیل مسئولیت این حملات را به‌عهده کشور لبنان می‌داند و این کشور باید از تجاوزات جمهوری اسلامی به اسرائیل از خاک خود جلوگیری کند.
در حالی که مناقشه مرز دریایی بین اسرائیل و لبنان چندین سال است ادامه دارد، یک ماه پیش حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، پس از ورود یک سکوی حفاری جدید به میدان گازی کاریش، اسرائیل را تهدید کرد و گفت که تشکیلات حزب‌الله قادر است هر چند با توسل به زور از کار در این میدان جلوگیری کند.

وزیر دفاع اسرائیل همچنین افزود: «ما به سرعت بخشیدن به توسعه لیزر ادامه خواهیم داد، تاکنون صدها میلیون در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و من قصد دارم به زودی بودجه را افزایش دهم، به طوری که سرمایه‌گذاری در آینده نزدیک بیش از نیم میلیارد شیکل خواهد بود.»

اشاره گانتز به سیستم پیشرفته دفاع هوایی لیزری است که اسرائیل با نام «پرتو آهنین» به سیستم دفاعی کنونی «گنبد آهنین» می‌افزاید. این سیستم که توسط کارخانه سازنده تسلیحات رافائل در حال توسعه است، برای ساقط کردن پرتابه‌های کوچکتر و باقی گذاشتن پرتابه‌های بزرگتر به‌عهده دیگر سیستم‌های دفاع هوایی اسرائیل است.