حذف معنادار بادیگارد حاتمی‌کیا از نامزدی در بخش بهترین فیلم و بهترین کارگردان

0
93
با اعلام فهرست نامزدهای کسب سیمرغ بلورین بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، نخستین پرسشی که به ذهن بسیاری از سینمادوستان رسید این بود که چطور می‌شود فیلمی در بخش‌های مهم نامزد دریافت جایزه شود اما کارگردان همان فیلم شایسته نامزدی نباشد؟

 «بادیگارد» ابراهیم حاتمی‌کیا که در بخش‌های بازیگری، فیلمبرداری، موسیقی متن، چهره‌پردازی، جلوه‌های ویژه و صدا نامزد دریافت جایزه شده و بخت بردن جایزه فیلم برگزیده مردم را هم دارد، در کمال شگفتی جایی در میان نامزدهای بهترین فیلم و بهترین کارگردان ندارد. حاتمی‌کیا بی‌تردید غایب بزرگ فهرست نامزدهاست و چنین به نظر می‌رسد عوامل بادیگارد بدون حضور یک کارگردان کارکشته، بهترین کار خود را ارائه داده‌اند!

برخی معتقدند انتقادهای تند و تیز حاتمی‌کیا از روند مدیریت در سینمای ایران و خطاب قرار دادن رئیس‌جمهور نخستین تاثیر خود را در فهرست نامزدهای سیمرغ بلورین نشان داده است. ضمن اینکه مضمون فیلم آرمانگرایی و نقد وضعیت امروز مسئولان است که قطعا به مذاق عده‌ای خوش نمی‌آید. از میان ۵فیلمی که برای کسب سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران رقابت می‌کنند، «بارکد» مصطفی کیایی حتی در یک رشته هم نامزد دریافت سیمرغ بلورین نشده است.

نکته جالب در انتخاب‌های هیأت داوران بخش مسابقه سینمای ایران سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، ۹نامزدی فیلمی است که جایی در میان آثار مورد پسند مردم ندارد. «امکان مینا» که در اکران برج میلاد برای اهالی رسانه و منتقدان هم چندان مورد توجه قرار نگرفت، به لطف نگاه مهربانانه داوران، این فرصت را برای کمال تبریزی به‌وجود آورده تا بار دیگر به روزهای اوج خود بازگردد؛ گرچه باید منتظر ماند و واکنش تماشاگران را در اکران عمومی به این فیلم تماشا کرد.

«سیانور» بهروز شعیبی که به‌دلیل دیر آماده شدن نتوانست بخت خود را برای کسب سیمرغ بلورین فیلم برگزیده مردم بیازماید، در بخش مسابقه هم از چشم داوران دور ماند و مانند بارکد حتی در یک رشته شایسته نامزدی تشخیص داده نشد. این در حالی است که هر دو فیلم با استقبال مردم و کارشناسان مواجه شده‌اند و به‌نظر می‌رسد بارکد کیایی در اکران عمومی بسیار موفق باشد. دومین تجربه شعیبی را هم باید به صف بلند فیلم‌های ناکام این دوره افزود.