جن ساکی: تحریم‌ها تنها زمانی برداشته می‌شود که جمهوری اسلامی به تعهدات هسته‌ای عمل کند

0
40

سخنگوی کاخ سفید با مثبت دانستن ادامه گفت‌و‌گوهای احیای برجام در وین، تاکید کرد که مذاکرات پیشرفت‌های خوبی داشته است.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، روز جمعه در کنفرانس خبری روزانه در پاسخ به این سوال که کاخ سفید پس از سه دور مذاکره چه راه حلی برای جلوگیری از دست‌یابی جمهوری اسلامی به تسلحیات هسته‌ای در صورت شکست دپیلماسی دارد، با اشاره به سخنان جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، مبنی بر جدی بودن مقامات جمهوری اسلامی در مذاکره، گفت که ادامه مذاکرات در وین نشانه خوبی است و مذاکرات پیشرفت‌هایی داشته است.

خانم ساکی گفت: «ما از ابتدا می‌دانستیم که مذاکرات چالشی و طولانی مدت خواهند بود. ما احساس می کنیم که وقوع گفتگوهای دپیلماتیک طی هفته ای گذشته نشانه خوبی است، حتی اگر از طریق کانال غیر دیپلماتیک بوده باشد.»

سخنگوی کاخ سفید همچنین با اشاره به این که برخی پیشرفت‌ها حاصل شده است، افزود: «حالا ایده بهتری از آن چه که ما باید برای بازگشت به پیروی کامل از برجام انجام دهیم، داریم و مقامات جمهوری اسلامی هم ایده بهتری دارند که باید چه کارهایی را برای بازگشت کامل به پیروی از برجام باید انجام دهند. بازگشت به توافق نیازمند این است که جمهوری اسلامی به صورت چشمگیری برنامه هسته‌ای خود را به عقب بازگرداند و هر مسیری در راه دستیابی به سلاح هسته‌ای را مسدود کند. به هرحال ادامه گفتگوها نشانه خوبی است و نمی‌خواهم هم اکنون نتیجه‌ای را پیش‌بینی کنم.»

صدای آمریکا نوشت؛ خانم ساکی در پاسخ به سوال دیگری در مورد برداشتن تحریم ها توسط آمریکا گفت: «ما آماده ایم تحریم هایی را که ما را به پیروی کامل برجام بر می‌گرداند برداریم، البته در صورتی که جمهوری اسلامی آماده باشد که وضعیت برنامه هسته‌ای خود را به زمان اجرای برجام برگرداند. این رویکرد ما است و این مساله توسط رابرت مالی نماینده ما بیان شده است.»