جمهوری اسلامی در آمریکا به پرداخت ۸۷۹ میلیون دلار غرامت محکوم شد

0
134

دادگاه فدرال واشنگتن در ارتباط با حمله تروریستی سال ۱۹۹۶ به برج خبر در عربستان جمهوری اسلامی را محکوم به پرداخت غرامت کرد. بر اساس حکم این دادگاه جمهوری اسلامی موظف به پرداخت ۸۷۹ میلیون دلار غرامت و جریمه به بازماندگان این حمله شده است.

رسانه‌های آمریکا از محکومیت جمهوری اسلامی به پرداخت جریمه و غرامت به مجروحان و خانواده‌های درجه یک قربانیان حمله تروریستی سال ۱۹۹۶ در پایگاه ظهران عربستان خبر داده‌اند.

بر اساس گزارشی که از سوی آسوشیتدپرس منتشر شده است، دادگاه فدرال واشنگتن اعلام کرده است که جمهوری اسلامی در حمله به برج خُبر، واقع در ظهران عربستان به نیروهای تحت حمایت خود کمک مالی کرده و در اختیار آن‌ها مواد منفجره گذاشته است.

افزون بر آن، قاضی دادگاه یاد شده اعلام کرده است که مسئولیت هدایت این حمله تروریستی برعهده سپاه پاسداران جمهوری اسلامی بوده است.

آدورا زاور، قاضی دادگاه فدرال واشنگتن گفته است «قوه قضاییه آمریکا پرسنل شجاع نیروی هوایی و خانواده‌های آن‌ها را فراموش نکرده است.» او مبارزه برای احقاق حقوق خانواده قربانیان و بازماندگان حمله تروریستی سال ۱۹۹۶ به برج خبر را مایه مباهات خود اعلام کرده است.

همین مقام قضایی تاکید کرده است که این دادگاه برای گرفتن حق این افراد تا هر زمانی که لازم باشد به تلاش‌های خود ادامه خواهد داد.

حکم به پرداخت غرامت و جریمه

بر اساس حکم این دادگاه سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی موظف هستند به ۱۴ تن از مجروحان حمله تروریستی یاد شده و همچنین ۲۱ نفر از اعضای خانواده‌های درجه یک قربانیان غرامت بپردازد.

Saudi-Arabien zerstörtes Gebäude nach Anschlag in Dhahran (picture-alliance/dpa/epa)

دادگاه فدرال واشنگتن اعلام کرده است که حمله تروریستی در ظهران عربستان از سوی حزب‌الله لبنان و با پشتیبانی و هدایت جمهوری اسلامی صورت گرفته است.

در اثر انفجار برج خبر، ۱۹ پرسنل نیروی هوایی آمریکا جان خود را از دست داده و بیش از ۴۰۰ نفر مجروح شده بودند.

بر اساس رای این دادگاه قرار است مبلغ ۷۴۷ میلیون دلار به عنوان غرامت به بازماندگان و خانواده‌های حمله تروریستی سال ۱۹۹۶ پرداخت شود. افزون بر آن، جمهوری اسلامی محکوم به پرداخت ۱۳۲ میلیون دلار جریمه شده است.

در همین رابطه، گلن تایلر کریستی، یک پرسنل بازنشسته نیروی هوایی آمریکا که در اثر حمله یاد شده به شدت مجروح شده، چنین گفته است:

«فشاری جسمانی و روحی این حمله برای خانواده‌های ما بسیار سنگین بوده است. اما انتشار خبر رای دادگاه، خبر بسیار خوبی است. بیش از ۲۰ سال است که ما از جهان می‌خواهیم شرارتی که جمهوری اسلامی با انفجار برج خبر انجام داده را به خاطر بسپارند. ما از طریق فعالیت وکلای خودمان بر آن هستیم به این تلاش ادامه دهیم.»

دویچه وله گزارش داد؛ رسانه‌های جمهوری اسلامی نیز ضمن پوشش این خبر مدعی شده‌اند که اتهامات مطرح شده توسط دادگاه فدرال واشنگتن بی اساس بوده و این اقدام را بخشی از تلاش‌های دولت آمریکا علیه حکومت ایران تلقی کرده‌اند.