جمهوری اسلامی به شبه‌نظامیان عراقی موشک می‌دهد تا به سفارت و منافع آمریکا حمله کنند

0
227

یک منبع امنیتی عراق فاش کرد که جمهوری اسلامی به تعدادی از گروه‌های شبه‌نظامی عراقی محموله‌های موشک رسانده تا با استفاده از آنها نیروهای ائتلاف بین‌المللی، سفارت آمریکا در بغداد و شرکت‌های نفتی فعال در جنوب عراق را مورد هدف قرار دهند.

این منبع امنیتی عراقی به شبکه الحدث گفت که این موشک‌ها از سه گذرگاه مرزی الشیب، شلمچه و زرباطیه، در میان محموله‌های مواد غذایی جاسازی شده و به انبارهای گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه جرف الصخر رسیده است.

نگرانی‌ها درباره اینکه جمهوری اسلامی، خاک عراق را برای رویارویی با آمریکا انتخاب کرده و اراضی خود را از این درگیری‌ها مصون بدارد، روز به روز در حال افزایش است.

پیش از این منابع عشایری عراقی فاش کرده بودند که جمهوری اسلامی در مناطق تحت سیطره حشد شعبی، موشک‌های بالستیک برای حمله به پایگاه‌های آمریکا مستقر کرده و «همزمان با کاملا نزدیک شدن زمان حمله آمریکا به جمهوری اسلامی» احتمال می‌رود این مناطق از سوی آمریکا بمباران شوند.

این منبع امنیتی در ادامه توضیح داد که بخشی از این موشک‌ها از طریق استان الانبار به سوریه منتقل خواهد شد و ارتش عراق چنین موشک‌هایی در اختیار ندارد.

گروه‌های شبه‌نظامی که از ایران موشک دریافت کرده‌اند، عبارتند از حزب‌الله، عصائب اهل الحل، النجباء، الخراسانی، جند الإمام که تحت نظر فالح الفیاض، ابو مهدی المهندس، هادی العامری و نوری المالکی و تحت دستور قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس و محمد آل صادق، مشاور سفیر ایران در بغداد فعالیت می‌کنند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی با عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق توافقنامه‌ای را امضاء کرده که براساس آن کامیون‌های مربوط به جمهوری اسلامی بدون آنکه محموله خود را تخلیه کنند، از مرزهای عراق می‌گذرند و جمهوری اسلامی از این توافقنامه برای قاچاق تسلیحات و موشک به داخل عراق استفاده می‌کند.

به گزارش العربیه؛ خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه 15 می 2019 فاش کرد که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، در سفر اخیر خود به بغداد، به مقامات عراقی هشدار داد که آمریکا به هرگونه تهدیدی از سوی شبه‌نظامیان حشد شعبی پاسخی قاطع خواهد داد.