«جمهوری اسلامی برای گرفتن ‌انتقام قاسم سلیمانی، سفیر آمریکا را زیر نظر گرفته»

0
55

گزارش دستگاه‌های اطلاعاتی ایالات متحده مدعی است که جمهوری اسلامی، به‌ انتقام کشته‌شدن قاسم سلیمانی، فرماندهٔ سپاه قدس در نظر دارد لانا مارکس، سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی را بکشد.

نشریهٔ پلیتیکو به نقل از مقامات امنیتی ایالات متحده نوشت: «جمهوری اسلامی از ماه ژانویه خانم مارکس را زیر نظر گرفته است.» دستگاه‌های امنیتی آمریکا از بهار امسال آگاه شده بودند که خطری در کمین وی است اما مدعی هستند که این «تهدیدها» در هفته‌های اخیر مشخص‌تر شده است.

همین منابع همچنین گفته‌اند که سفارت جمهوری اسلامی در پرتوریا، پایتخت آفریقای جنوبی در طرح نقشه علیه لانا مارکس دخیل است. منابع امنیتی آمریکا خطر موجود را به سفیر این کشور گوشزد کرده‌اند.

کارشناسان هنوز دلیل انتخاب وی از سوی جمهوری اسلامی را به‌روشنی نمی‌دانند، گرچه رابطهٔ نزدیک او و دونالد ترامپ ممکن است عامل این انتخاب بوده باشد. از سوی دیگر کارشناسان امنیتی می‌گویند که شبکهٔ عملیاتی گستردهٔ جمهوری اسلامی در شمال آفریقا هم می‌تواند دلیل دیگر این تصمیم بوده باشد.

خانم مارکس طراح کیف‌زنانه و عضو باشگاه مارالاگوی دونالد ترامپ بوده و بیش از دو دهه است که با رئیس جمهوری کنونی ایالات متحده آشنایی دارد.

آسیوشیتد پرس
لانا مارکس، سفیر ایالات متحدهآسیوشیتد پرس

خودروی حامل قاسم سلیمانی، فرماندهٔ سپاه قدس ایران ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸ به دستور مستقیم دونالد ترامپ، هنگام خروج از فرودگاه بغداد، مورد حملهٔ پهپادهای ایالات‌متحده قرار گرفت. در این حمله وی و همراهانش جان باختند.

مقامات جمهوری اسلامی

پس از کشته شدن قاسم سلیمانی اعلام کردند که از ایالات متحده «انتقام سختی» خواهند گرفت. چند روز بعد جمهوری اسلامی پایگاه عین‌الاسد، محل استقرار شماری از نیروهای آمریکایی در عراق را موشک‌باران کرد و آمریکا اعلام کرد که در اثر این حمله شماری از سربازان و کارکنان آمریکایی این پایگاه دچار آسیب‌های روحی و روانی شده‌اند.

یورونیوز نوشت؛ دونالد ترامپ بعدها از دستور خود برای کشتن فرماندهٔ سپاه قدس جمهوری اسلامی دفاع کرد و او را «خطری قریب‌الوقوع» نامید اما اطلاعات درز کرده از منابع امنیتی ایالات متحده نشان داد که این خطر «اغراق‌آمیز» و حتی «ناموجود» بوده است.