ثبت تصاویر ماهواره‌ای از فعالیت‌های اتمی مشکوک جمهوری اسلامی در سایت سنجریان

0
177

گزارش ها نشان می‌دهند که جمهوری اسلامی در پایگاه‌های اعلام‌نشدهٔ اتمی‌اش در اطراف سایت «سنجریان» در نزدیکی جاجرود، مشغول انجام فعالیت‌های مشکوک است، و تلاش کرده در این باره پنهان‌کاری کند.

تاسیسات هسته‌ای سنجریان با 361 پرسنل، در حدود 40 کیلومتری تهران، اولین بار پس از ربوده شدن بایگانی مخفی اسناد اتمی جمهوری اسلامی توسط سازمان جاسوسی اسرائیل «موساد» بر ملا شد. پنجاه‌هزار سندی که از این آرشیو به دست آمد روشن کرد که جمهوری اسلامی، در چارچوب برنامه‌ای گسترده تحت عنوان «آماد»، به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای بوده است.

تصاویر جدید ماهواره‌ای که در «اینتل لب» مورد تحلیل قرار گرفته است، 18 وسیله نقلیه را در تاریخ 15 اکتبر سال 2020، و سپس تعداد بیشتری وسایل نقلیه حفاری در ژانویه همان سال را حوالی یک جاده محلی جدید نشان می‌دهد، که بعدا در ماه مارس سال 2021 پوشانده شد. اکنون تنها چیزی که از آن مکان از طریق تصاویر ماهواره‌ای قابل مشاهده است، محل مکان‌های حفاری و چاله‌های بر جای مانده است.

العربیه به نقل از فاکس نیوز نوشت؛ این تاسیسات به عنوان سایت مشکوک به تولید «مولدهای موجِ شوک» شناخته شده، دستگاه‌هایی هستند که برای جمهوری اسلامی قابلیت کوچک‌سازی سلاح هسته‌ای را فراهم می‌کنند.

طی اجلاس اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در وین برگزار شد، ایالات متحده جمهوری اسلامی را به نقض توافق هسته‌ای 2015 که مذاکره‌کنندگان آمریکایی در تلاش برای احیاء آن هستند متهم کرد.

هیات آمریکایی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «از آخرین جلسه شورای حکام تا به امروز، جمهوری اسلامی همچنان به غنی‌سازی اورانیوم تا 60 درصد ادامه داده، و از محدودیت‌های برجام فراتر رفته است.»