تیراندازی طرفداران مقتدا صدر به سوی تظاهرکنندگان در کربلا

0
181

طرفداران مقتدا صدر از رهبران شیعیان عراق، پنج‌شنبه 6 فوریه با یورش به میدان محل حضور تظاهر‌کنندگان در مرکز کربلا، مبادرت به تیراندازی به سوی آن‌ها کردند که در نتیجه، 8 نفر زخمی شدند.

کانال اینترنتی سومریه عنوان کرد که نیروهای امنیتی، اوضاع را در نزدیکی میدان «التربیه» در مرکز کربلا در کنترل خود دارند.

این در حالی است که «محمد علاوی» نخست وزیر انتصابی عراق، تعهد کرده است، درباره تخلفاتی که در طول تظاهرات‌ها رخ داد، تحقیق کند. او اظهار داشت: «تخلفات را بررسی خواهیم کرد.»

این درحالی است که حملات شبه‌نظامیان و پیروان مقتدا صدر علیه معترضین در نجف، مانع بازگشت آن‌ها در پنج‌شنبه 6 فوریه، به میدان «الصدرین» نشد.

در این بین، نیروهای امنیتی اعلام کردند که تدابیر لازم برای محافظت از تظاهرکنندگان انجام شده که حداقل 9 نفر از آن‌ها در این حملات، کشته شده اند.

در حالی که فعالان، موضوع حمله افراد مسلح به بیمارستان نجف با هدف کشتار تظاهرکنندگان را مطرح کردند، سفیر اتحادیه اروپا، این رخدادها را جنایت کارانه و کار شکنی در روند هرگونه پیشرفت سیاسی توصیف کرد. «استیون هیکی» سفیر بریتانیا در عراق، با ابراز بهت زدگی خود از این حوادث خشونت آمیز، اظهار داشت که یکی از اولویت‌های دولت، حمایت از تظاهرکنندگان و بازخواست گروه‌های مسلح خارج از قانون است.

حوادث خشونت‌آمیز در شهر نجف منجر به وارد آمدن فشارهای چشم‌گیر بر بیمارستان‌های این استان، به دلیل شمار زیاد زخمی‌ها شد. تصاویر گرفته شده از یکی از این بیمارستان‌ها بیانگر وضعیت سردرگمی و آشوب حاکم بر بیمارستان‌ها است که مملو از زخمی‌هائی است که به شکل‌های گوناگون، زخمی شده و بشدت نیاز به رسیدگی پزشکی دارند.

علاوی نخست‌وزیر جدید، از دولت موقت خواسته است تا اقدامات لازم جهت حفاظت از تظاهرکنندگان را عملی سازد. او در توییتی گفت که آنچه در جریان است، حوادثی دردناک و اسف‌بار است که او را وادار کرد که تا زمان تشکیل کابینه مورد نظر همه عراقی‌ها، عملی شدن تدابیر حفاظت از تظاهر‌کنندگان را از دولت عبدالمهدی درخواست کند.

منابع امنیتی و امداد رسانان عراقی، عصر چهارشنبه 5 فوریه، تأکید کردند که در درگیری‌ها در نجف درپی یورش طرفداران جریان صدر به خیمه‌های معترضان مخالف کابینه حداقل 8 نفر کشته شدند و شمار کشته‌ها در صبح پنج‌شنبه امروز، به 9 تن رسید.

این منابع بدون بیان تفاصیل بیشتر افزودند که دستکم 20 نفر در این خشونت‌ها مجروح شدند.

این در حالی است که کانال عراقی سومریه به نقل از یک منبع امنیتی خاطرنشان کرد که 158 مورد زخمی در نجف، ثبت شده است.

مدیریت داخلی استان نجف نیز از تعلیق ساعات رسمی کار در روز پنج‌شنبه 6 فوریه، پس از خشونت‌های خونین خبر داد که منجر به کشته و زخمی شدن ده‌ها تن از تظاهرکنندگان گردید.

منابع رسانه‌ای گزارش دادند، فائق الفتلاوی، رئیس پلیس نجف، در درگیری میان عناصر «کلاه آبی ها» وابسته به «تیپ‌های صلح»، شاخه نظامی جنبش صدر و معترضین در مرکز استان، زخمی شد.

کانال سومریه به نقل از یک منبع آگاه گفت: «الفتلاوی دچار شکستگی دست چپ شده است.»

مقتدا صدر روز سه‌شنبه، از هوادارانش خواست تا از نیروهای امنیتی پشتیانی کنند که هفته‌هاست در تلاش برای بازگشائی مدارس و ادارات بسته شده درپی بروز شورش شهری هستند.

علاوی روز چهارشنبه 6 فوریه، با ده‌ها تن از نمایندگان اعتراضات معیشتی ملاقات کرد که بغداد و شهرهای جنوب عراق از ماه اکتبر گذشته شاهد آن هستند.

معترضین خواستار اصلاحات سیاسی هستند که مهمترین آنها، تغییر طبقه سیاسی حاکم است. آن‌ها اقدام علاوی در اعلام نامزدی خود برای سمت نخست وزیری را نپذیرفتند چرا که او نامزد معرفی شده از جانب احزابی است که معترضان ماه‌هاست، علیه آنها تظاهرات می‌کنند.

علاوی پس از اعلام نامزدی در 1 فوریه ، حمایت خود را از این اعتراضات اعلام کرد و از تظاهرکنندگان خواست تا به مطالبات خود پایبند بمانند
به گزارش العربیه؛ بر اساس قانون اساسی ، علاوی باید رأی اعتماد پارلمان را از طریق رای دهی بدست آورد تا پس از آن، دوره رسمی نخست‌وزیری او، آغاز گردد. تا آن زمان، علاوی نمی‌تواند تصمیمی در سطح کابینه اتخاذ کرده و وعده‌های خود مبنی بر اجرای اصلاحات را عملی سازد.