تولد نخستین مارمولک‌های مهندسی ژنتیکی شده جهان

0
191

در نتیجه استفاده از ابزار مهندسی ژنتیک ۴ مارمولک به رنگ صورتی روشن در آزمایشگاه متولد شده اند. آنها نخستین مارمولک‌های تغییر ژنتیک یافته جهان هستند.

یک نوع مارمولک بومی کوبا و جزایر باهاماس به نام Bahaman anole مشهور و قهوه‌ای رنگ است. اما به تازگی ۴ مارمولک Bahaman anole در آزمایشگاه دانشگاه جورجیا به رنگ صورتی روشن متولد شده اند.

در حقیقت این مارمولک‌های آلبینوو نتیجه نخستین آزمایش  مهندسی ژنتیک و تغییر ژنتیکی در خزندگان هستند. چنین پژوهشی احتمالاً در حوزه درمان انسان کاربردهای بسیار زیادی دارد.

«داگلاس منک» محقق ارشد این پژوهش، این مارمولک‌های قهوه‌ای را انتخاب کرد زیرا این گروه از موجودات ویژگی‌های متمایزی دارند. به هرحال محققان برای ایجاد تغییر ژنتیک از ابزار CRISPR-Cas۹ استفاده کردند تا پروتئین‌های CRISPR را به تخم‌های نابالغ مارمولک تزریق کنند. این تخم‌ها هنوز در تخمدان مادرشان بودند. در مرحله بعد دانشمندان منتظر شدند تا این تخمک‌ها بارور شوند.

در کل دانشمندان این عملیات را برای ۱۴۶ تخم در ۲۱ خزنده انجام دادند. هدف این تزریقات از کار انداختن ژن tyrosinase بود. با از کار افتادن این ژن، آلبینیسم اتفاق می‌افتد.

به هرحال پس از چند هفته ۴ مارمولک به رنگ صورتی روشن متولد شدند.

به گفته محققان این پژوهش به ارتقای درمان برای مشکلات بینایی در انسان کمک می‌کند. ژن tyrosinase برای توسعه چشم در انسان و این نوع مارمولک ضروری است. جالب آنکه این ژن در حیوانات دیگر مانند موش‌ها وجود ندارد.

به گزارش مهر به نقل از نیواطلس، بنابراین می‌توان از این نوع مارمولک در پژوهش‌های انسان درباره چشم استفاده کرد.