تقویت سامانه پدافندی آمریکا در سوریه درپاسخ به تهدیدها

0
213

پس از حمله هوایی آمریکا در 26 فوریه به مواضع شبه نظامیان طرفدار ایران در سوریه، بدنبال حمله موشکی به فرودگاه اربیل در کردستان عراق ، واشنگتن، روند تقویت آمادگی‌های خود علیه شبه نظامیان جمهوری اسلامی در منطقه گسترش یافته در مرز سوریه و عراق را آغاز کرد؛ به ویژه پس از تکرار حملات موشکی چند روز پیش در عراق که پایگاه عین الاسد را هدف قرار داد که به نظر دو مقام پنتاگون، احتمال دست داشتن تیپ‌های حزب الله عراق در این حمله وجود دارد.

در حالی که شبه نظامیان عراقی که در داخل عراق معروف به «الولائیه» هستند، در بیانیه‌ پنجشنبه – جمعه خود، قصد خویش را برای تکرار چنین حملاتی را مورد تاکید قرار دادند.

منابع محلی شرق فرات در ارتباط با این تحولات، تأکید کردند که بر اساس گزارش روزنامه الشرق الأوسط، ارتش ایالات متحده، یک سیستم پدافند موشکی برد کوتاه را برای محافظت از نیروهای خود در نزدیکی دیرالزور در شمال شرقی سوریه، مستقر کرده است.

فعالان محلی همچنین فیلمی از یک کامیون حامل سامانه پدافند موشکی برد کوتاه (آونجر) را پخش کردند که از عراق عازم شرق سوریه بود.


استحکامات فزاینده نظامی

به نوشته تارنمای «فوربس»، این سامانه، بهترین سیستم برای محافظت از نیروهای آمریکایی در برابر تهدیدهای فزاینده پهپادی است که برای نیروهای آمریکایی در دیرالزور ارسال است.

فوربس افزود: «در اوایل سال 2020 ، نیروهای آمریکایی مستقر در میدان‌های نفتی دیر الزور با پهپادهای قادر به شلیک خمپاره‌های کوچک و مهمات، هدف قرار گرفتند.

در یک سند آمریکایی به نقل از «آژانس اطلاعات دفاعی ایالات متحده»، طی گزارشی درباره «عملیات أراده پولادین»علیه داعش آمده است: «جمهوری اسلامی در پاسخ به آنچه که پشتیبانی از حملات علیه اهداف گروه‌های وابسته به خود در منطقه تلقی کرده و در تلاش برای زیر فشار گذاشتن نیروهای آمریکایی برای خروج از سوریه، چه بسا در صدد اجرای عملیات یا تشویق به حملات محدود علیه نیروهای آمریکایی باشد.

لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده، ماه گذشته در ارتباط با حمله هوایی به سوریه، تأکید کرد که این حمله هوایی، همان شبه نظامیان مسئول حمله به فرودگاه اربیل را هدف قرار داد. او افزود: «من در مورد این عملیات به رئیس جمهوری مشاوره دادم … ما بارها گفته‌ایم که طبق جدول زمانی، پاسخ خواهیم داد.»

العربیه نوشت؛ پنتاگون در اوایل ماه جاری از کشته شدن یک عضو شبه نظامی و زخمی شدن 2 نفر در حمله آمریکا به سوریه در هفته گذشته خبر داد. جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا درآن زمان به خبرنگاران گفت: «همانطور که می‌دانید، ما روند ارزیابی را ادامه خواهیم داد و اگر تغییری ایجاد شود، قطعاً شما را آگاه خواهیم کرد.»