تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها تا پایان سال

0
125

وزیر بهداشت از تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها تا پایان سال و به تعویق افتادن زمان برگزاری کنکور کارشناسی ارشد و دکتری خبر داد.

نمکی با تشریح مصوبات جدید ستاد ملی کرونا با بیان اینکه مقرر شد تمامی دانشگاه‌ها و مدارس تا پایان سال تعطیل باشند، گفت: البته این به معنای آن نیست که مردم بار سفر بسته و به تعطیلات بروند.

وی همچنین از به تعویق افتادن زمان برگزاری کنکور کارشناسی ارشد و دکتری خبر داد و گفت: وزارت علوم بعدا زمان برگزاری این دو آزمون را اعلام خواهد کرد.

کرونا را شوخی نگیرید/ سفر رفتن خطرناک است

وی با بیان اینکه مردم دقت داشته باشند که تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها تا پایان سال به معنای سفر کردن نیست، گفت: مردم در خانه بمانند و توصیه‌ها را جدی بگیرند. هر چند که کرونا خطرناک‌تر از ویروس H۱N۱ نیست اما این ویروس بسیار مسری است و نباید با شوخی و مسخرگی با چنین پدیده‌ای روبرو شویم.

وی با بیان اینکه در این تعطیلی‌ها سفر کار خطرناکی است چرا که سبب می‌شود افراد آلوده از یک منطقه به نقطه دیگر روند و یا افراد سالم به نقاط آلوده پای بگذارند، گفت: وزیر راه گزارشی داده است که تعداد زیادی خودرو در کشور جابه‌جا شده است و این مسئله آلودگی را گسترش می‌دهد.

اجرای طرح ملی بسیج مبارزه با کرونا

وی همچنین از تصویب اجرای طرح ملی بسیج مبارزه با کرونا خبر داد و گفت: با همکاری سازمان بسیج، سازمان‌های مردم نهاد، هلال احمر، نظام پزشکی و… طرح ملی بسیج مبارزه با کرونا آغاز خواهد شد و مطمئن هستیم که این، یکی از طرح‌های موفقی است که می‌تواند ما را در اسرع وقت نسبت به شناسایی، ایزوله و درمان افراد کمک کند.

وی با بیان اینکه روز گذشته در نشست چند ساعته همکارانمان با ۱۲ نفر از کارشناسان خبره سازمان بهداشت جهانی، اجرای این طرح مورد تأکید قرار گرفت و عنوان کردند که اگر این طرح به خوبی اجرا شود قطعا یکی از طرح‌های خوب در مقابله با کرونا است ادامه داد: امیدواریم با لطف خدا، همراهی مردم و همکاری بین دستگاه‌ها بتوانیم بر موضوع ابتلای به ویروس کرونا در کشور فائق آییم و با توجه به طرح‌های موفق قبلی امیدواریم این بلا نیز از کشور دور شود.

وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه نباید تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها موجب افزایش سفر شود، گفت: ما در شرایط استثنایی قرار داریم و اگر مردم نیز استثنایی برخورد کنند با این شرایط استثنایی در مدت کم مقابله می‌کنیم وگرنه می‌بایست مدت طولانی با این بیماری دست و پنجه نرم کنیم و این ظلم به دیگر مردم است.

قرنطینه مسافران مشکوک در ورودی و خروجی شهرها 

وی با اعلام خبر تشدید کنترل ایاب و ذهاب‌ها (تردد) در کشور گفت: قرار شد با همکاری استانداری‌ها، پلیس و بسیج آن‌ها نیز در کنار همکارانمان ایاب و ذهاب‌ها را کنترل کنند و اگر در ورودی و خروجی شهرها به مسافران مشکوک برسیم قطعا آن‌ها را قرنطینه می‌کنیم. با عرض معذرت این افراد ۱۴ روز در قرنطینه خواهند بود و تصور کنید ممکن است تنها یک عضو خانواده دارای علایم باشد و آن را به قرنطینه ببریم که این جدایی شب عید مصیبت است.

تشکیل کمیته چگونگی برخورد با کتمان‌کنندگان کرونا 

وی اعلام کرد: قرار شد در خصوص افرادی که دچار درگیری با ویروس کرونا هستند اما کتمان می‌کنند کمیته‌ای تشکیل شود و برخورد قانونی با آن‌ها چه افراد حقیقی و حقوقی، احصاء شود.

افت درآمد گردشگری در کشور

پیش خرید خدمات از فضاهای گردشگری جهت نگهداری ترخیص‌شدگان از بیمارستان 

وی با اشاره به افت درآمد گردشگری در کشور گفت:‌ خوشبختانه با توجه به پروتکل‌های وزارت بهداشت تعداد شفایافتگان زیاد است اما نیاز داریم که این افراد بعد از ترخیص از بیمارستان در یک فضای بینابینی قرار بگیرند، یعنی به عبارتی دیگر این افراد پس از ترخیص از بیمارستان در یک محلی دیگر غیر از خانه نگهداری شوند و بعد از آن به خانه بروند که یکی از این فضاهای بینابینی هتل و فضاهای گردشگری است که در اختیار بخش خصوصی قرار دارد که بر همین اساس اقدام به پیش خرید خدمت از بخش گردشگری به عنوان پشتوانه مراکز درمانی می‌کنیم.

ارائه کوپن سفر به مردم بعد از اتمام بحران کرونا

وی با بیان اینکه این هم سبب حمایت و کمک از بخش خصوصی در حوزه گردشگری صورت می‌گیرد گفت: البته قرار شد بعدا کوپن تسهیلاتی به مردم داده شود که مردم نیز به سفر بروند و که موجب رونق گردشگری می‌شود. بعد از پشت سر گذاشتن این شرایط ، این اقدامات برای سلامت مردم لازم است.

پزشکان، پرستاران و پیراپزشکانی که در عرصه مبارزه با کرونا خدمت کردند در اولویت استخدام قرارمی‌گیرند

وی افزود: در این جلسه مصوبه‌ای نیز داشتیم مبنی بر آنکه پزشکان، پرستاران و پیراپزشکانی که در عرصه مبارزه با کرونا خدمت کردند در اولویت استخدام قرار بگیرند؛ البته انگیزه این پزشکان، پرستاران و پیراپزشکان انگیزه الهی و معنوی است اما انگیزه دنیوی نیز لازم است لذا آن‌ها در اولویت استخدام قرار خواهند گرفت.

نمکی با اشاره به دیگر مصوبات جلسه مذکور گفت:‌ توسعه دولت الکترونیک و استفاده از این ظرفیت برای حل مشکلات مردم مورد تاکید قرار گرفته و بنا شد جلسات ستادی نیز از طریق ویدیو کنفرانس برگزار شده و ترددها کاهش یابد. 

پمپ بنزین‌ها می‌توانند ۸ هزار نفر را آلوده کنند

تعداد متصدیان جایگاه‌ها افزایش می‌یابد


وزیر بهداشت افزود: در مورد پمپ بنزین‌ها هم قرار شد نظارت بیشتری اعمال شود، در این خصوص دستورالعمل لازم ابلاغ و تاکید شده که سوختگیری از سوی متصدی انجام شود، اما در بعضی از جایگاه‌ها متصدی به تعداد کافی نبود که بنا شد تعداد این افراد افزایش یابد. همچنین قرار شد تا در جایگاه‌ها دستکش هم قرار بگیرد تا رانندگانی که خودشان سوختگیری می‌کنند حتما از دستکش استفاده کنند. پمپ بنزین‌ها می‌توانند ۸ هزار نفر را آلوده کنند. 

پول از چرخه حمل و نقل و تاکسیرانی حذف شود


وی ادامه داد:‌ همچنین تاکید شد که پول از چرخه حمل و نقل و تاکسیرانی حذف شود و مسافربرها بدون تبادل فیزیکی اسکناس و پول خرد، کرایه را دریافت کنند. 


وی در مورد اجرای طرح بسیج ملی مقابله با کرونا نیز گفت:‌ این طرح در سه استان قم، گیلان و اصفهان و به صورت پایلوت انجام خواهد شد. توجه کنید که در این طرح برخی از روی ناآگاهی و برخی مغرضانه اینطور القا کردند که  ما قرار است به درب منازل برویم، البته رفتن به درب منازل غیرعلمی و کسرشان نیست، اما در این طرح ما از طریق ابزار و ارتباطات رسانه‌ای و تلفن و … اقدام به بررسی موارد مشکوک خواهیم کرد. 


به گزارش ایسنا؛ نمکی ادامه داد:‌ اجرای این طرح باعث می‌شود که ما دوباره بعد از چند روز نگرانی بابت پیک بیماری در این استان‌ها که نرخ شیوع بالاتری داشتند نداشته باشیم و بتوانیم ظرف دو سه روز آینده تمامی موارد مشکوک به کرونا را در این استان‌ها شناسایی کنیم و دیگر چنین نگرانی وجود نداشته باشد. 
وی افزود: طرح مشابه این طرح، بسیج ملی کنترل فشار خون بود که توانستیم ۳۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر را در سراسر کشور مورد پایش قرار دهیم و طرح موفقی بود.