ترک ایستگاه فضایی بین‌المللی توسط روسیه

0
253

روسیه در حال بررسی ترک ایستگاه فضایی بین المللی(ISS) به قصد راه‌اندازی و استقرار در ایستگاه فضایی مخصوص خود است و “روسکاسموس”(Roscosmos) احتمالا ایستگاه فضایی بین‌المللی را تا سال ۲۰۲۵ ترک خواهد کرد.

انگجت گزارش داد، بیش از دو دهه است که ایستگاه فضایی بین‌المللی(ISS) به عنوان یک پایگاه تحقیقاتی مشترک برای فضانوردان سراسر جهان خدمت کرده است. آزمایشات علمی انجام شده بر روی این فضاپیمای سرنشین‌دار دائمی همواره به عنوان جزئی جدایی ناپذیر از اکتشافات آینده به حساب آمده و حتی پایه و اساس موفقیت‌هایی را در زمین نیز فراهم آورده است.

برنامه ایستگاه فضایی بین‌المللی بیش از یک آزمایشگاه تحقیقاتی، به عنوان یک پیروزی و دستاورد دیپلماتیک پس از جنگ سرد بین روسیه و ایالات متحده که این فضاپیما را با کانادا، اروپا و ژاپن اداره می‌کنند، ستایش شده است.

اما اکنون به نظر می‌رسد که روسیه در حال کناره‌گیری است. طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، روسیه در حال بررسی راه‌اندازی ایستگاه فضایی مداری مخصوص خود در سال ۲۰۲۵ است، بنابراین از برنامه ایستگاه فضایی بین‌المللی کنار می‌کشد.

طبق بیانیه مشترک “دیمیتری راگوزین” رئیس “روسکاسموس”، آژانس فضایی روسیه کار بر روی اولین واحد اصلی ایستگاه فضایی مخصوص خود را آغاز کرده است. مسکو می‌گوید که این تصمیم اساسا در راستای توجه به سن ایستگاه فضایی بین المللی اتخاذ شده است، اما نادیده گرفتن برخی اتفاقات اخیر روی زمین نیز دشوار است.

“روسکاسموس” در بیانیه‌ای به خبرگزاری فرانسه گفت: هنگامی که تصمیم [بر راه‌اندازی ایستگاه فضایی خود] بگیریم، مذاکرات را با شرکای خود در مورد شکل‌ و شرایط همکاری بعد از سال ۲۰۲۴ آغاز خواهیم کرد.

روسیه سال گذشته پس از انجام اولین ماموریت عملیاتی شرکت “اسپیس‌ایکس”(SpaceX) به سوی این آزمایشگاه مداری برای ناسا، دسترسی کنترلی خود را به این ایستگاه فضایی از دست داد.

“ولادیمیر پوتین” رئیس جمهور روسیه نیز هشدار داده است که تصمیم ایالات متحده برای تاسیس شاخه نیروی فضایی در ارتش این کشور نشان می‌دهد کاخ سفید به فضا به عنوان یک عرصه نظامی نگاه می‌کند و قصد دارد در آنجا عملیات‌های نظامی انجام دهد.

در همین حال، برخی اختلافات سیاسی میان دو کشور از جمله انتقاد دولت بایدن از رفتار روسیه با “الکسی ناوالنی” رهبر زندانی مخالفان دولت روسیه و ترس روزافزون از وقوع درگیری نظامی در اوکراین، روابط دو طرف را بیشتر شکراب کرده است.

به گزارش خبرگزاری های علمی داخلی؛ روسیه سابقه فعالیت در آزمایشگاه‌های فضایی را دارد. این شرکت پیش از این “میر”(Mir) که یک ایستگاه فضایی ماژولار بود را ساخته بود که به مدت ۱۵ سال در مدار بود و اکنون طبق گزارش‌ها، در حال همکاری با چین برای ساخت یک ایستگاه تحقیقاتی برنامه‌ریزی شده روی ماه است.