تروئیکای اروپایی: با نجات برجام فاصله زیادی داریم

0
289

به گفته یک دیپلمات آگاه از روند مذاکرات وین، این مذاکرات به نیمه راه خود رسیده و احتمال دستیابی به توافق بعد از حداکثر دو دور دیگر مذاکرات وجود دارد.

این دیپلمات به شرط ناشناس ماندن به روزنامه «پولتیکو» تاکید کرد که سرعت پیشرفت مذاکرات در چند روزگذشته به شکل ملموسی افزایش یافته است.

همزمان اعضای اروپایی برجام اعلام کردند که «به دلیل وجود موانع بسیار، هنوز نجات توافق هسته‌ای فاصله زیادی داریم. به تلاش‌هایمان برای ترغیب جمهوری اسلامی و آمریکا به بازگشت به برجام ادامه می‌دهیم.»

به گفته دیپلمات‌های آلمان، فرانسه و بریتانیا «پیشرفت‌هایی در مذاکره با جمهوری اسلامی صورت گرفته اما هنوز راه زیادی تا رسیدن به توافق باقی مانده است.همه طرف‌ها را به استفاده از فرصت‌‌های دیپلماتیک تشویق می‌کنیم. هرگونه اقدامات تنش‌زا از سوی هر طرف که ممکن است، پیشرفت مذاکرات را به خطر بیندازد، محکوم می‌کنیم.».

از سوی دیگر میخائیل اولیانوف سفیر روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین نیز بر اهمیت اجیای برجام تاکید کرد و خاطر نشان نمود که جایگزینی برای برجام وجود ندارد که می‌تواند ضمانت‌های لازم برای صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را فراهم أورد.

اولیانوف افزود: «سیاست فشار حداکثری، شکست خورده و أمور را به سوی وضعیتی بسیار فراتر از شرایطی برد که در برجام برای برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی درنظر گرفته شده بود. آیا کسی خواهان ادامه حرکت د راین راستا هست؟»

العربیه نوشت؛ اتحادیه اروپا روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام داشت دو ر سوم مذاکرات میان جمهوری اسلامی و کشورهای اروپایی و همچنین آمریکا (به شکل غیر مستقیم)، هفته آینده آغاز خواهد شد و کمیته مشترک کار خود را هفته آینده از سر خواهد گرفت.