تخصیص بودجه ۱۲.۷ میلیون دلاری برای تهیه فیلم از سیاهچاله معروف

0
145

بنیاد ملی علوم برای تهیه یک فیلم از سیاهچاله معروف بودجه‌ای بزرگ به “تلسکوپ افق رویداد” اختصاص داد.

 در روز دهم آوریل سال جاری یکی از باورنکردنی‌ترین دستاوردهای علمی دهه گذشته و یکی از بزرگترین رویدادهای نجومی جهان رقم خورد و دانشمندان موفق شدند با استفاده از  “تلسکوپ افق رویداد”(EHT)، نخستین تصویر از یک سیاه‌ چاله فوق‌العاده بزرگ را ثبت کنند که با هاله نارنجی‌رنگی از پلاسمای گرم سفید احاطه شده است.

دانشمندان این گروه تحقیقاتی به سرپرستی “شپ دوئلمن”(Shep Doelman) در “مرکز اخترفیزیک هاروارد- اسمیتسونین”(CFA)، بیش از ۱۰ سال را به کار کردن با تلسکوپ افق رویداد اختصاص دادند که سیگنال‌های دریافت شده از هشت تلسکوپ رادیویی در سراسر جهان را با یکدیگر ادغام کرد و در نهایت توانست نخستین تصویر را از این سیاه‌چاله که ۵۵ میلیون سال نوری با ما فاصله دارد، به ثبت برساند.

این سیاه چاله که موسوم به “ساگیتاریوس A ” است، ۴۰ میلیارد کیلومتر قطر دارد که سه میلیون برابر قطر زمین است و توسط دانشمندان به “هیولا” تشبیه شده است.

از زمان رصد این سیاهچاله تاکنون محققان پروژه‌های زیادی را در این رابطه انجام داده‌اند. در آخرین اخبار منتشر شده از این سیاهچاله آمده که بودجه جدیدی برای تهیه اولین فیلم از این سیاهچاله به “تلسکوپ افق رویداد” تخصیص داده شده است.

آنچه که دانشمندان در بهار امسال منتشر کردند، تنها یک تصویر از سیاهچاله بود ولی دانشمندان در نظر دارند که فراتر از عکس رفته و یک فیلم از این سیاهچاله تهیه کنند.

به این ترتیب تیم تحقیقاتی پروژه نیازمند ابزار بیشتری هستند تا برای رسیدن به این مهم به کار گیرند.

بنیاد ملی علوم یک بودجه ۱۲.۷ میلیون دلاری را به این تلسکوپ اختصاص داده که اعتبار بلند مدتی را برای پروژه تامین می‌کند.

“شپ دوئلمن” مدیر موسس “تلسکوپ افق رویداد” در این رابطه اظهار کرد، نتایج جالب توجه رصد این سیاهچاله فراتر از انتظار ما بود و باعث شد که این سوال مطرح شود که ” گام بعدی چیست”؟

جواب این سوال “تهیه تصویری متحرک از سیاهچاله” است. این نوع داده‌ها به دانشمندان کمک می‌کند که درک بهتری از سیاهچاله‌ها پیدا کنند.

“کیتی بورمن” یکی از مهندسان کامپیوتر موسسه فناوری کالیفرنیا گفت: کهکشان راه شیری میزبان یک سیاهچاله بسیار بزرگ است که در طول شب تکامل می‌یابد.

وی ادامه داد، ما در حال ساخت روش‌های جدیدی هستیم که ایده‌های نوظهوری از یادگیری ماشین و تصویربرداری‌های محاسباتی را دربر می‌گیرند تا بتوان از این طریق اولین فیلم از سیاهچاله را تهیه کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، تیم تحقیقاتی پروژه همچنین قصد دارند از این بودجه برای ثبت و ضبط و تجزیه و تحلیل بخش بزرگی از اطلاعات استفاده کنند.