تحریم 10 مقام نظامی-امنیتی جمهوری اسلامی و بنیاد تعاون سپاه توسط آمریکا

0
160

وزارت خزانه‌داری آمریکا از تحریم 10 فرد و نهاد رژیم جمهوری اسلامی از جمله بنیاد تعاون سپاه پاسداران که در سرکوب معترضان ضد‌حکومتی در ایران نقش دارند، خبر داد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا، دوشنبه 3 بهمن، در بیانیه‌ای اعلام کرد که بنیاد تعاون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به‌عنوان یک مجموعه اقتصادی که از سوی مقامات ارشد سپاه برای مدیریت سرمایه‌گذاری‌ها و حضور در بخش‌های مختلف اقتصاد جمهوری اسلامی تاسیس شده و فعالیت‌های بی‌ثبات کننده و سرکوب‌گرانه این سازمان نظامی را تامین مالی می‌کند، تحریم کرده است.

همچنین، پنج نفر از اعضای هیئت مدیره بنیاد تعاون سپاه، معاون وزیر اطلاعات و امنیت و 4 فرمانده ارشد سپاه در سطح ملی و استانی نیز دوشنبه در لیست سیاه تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفتند.

العربیه نوشت؛ بنا بر بیانیه دولت آمریکا، این اقدام تحت نظر نهادهای حقوق‌بشری و در هماهنگی با بریتانیا و اتحادیه اروپا، «ستون اقتصادی کلیدی سپاه پاسداران را هدف قرار می‌دهد، که بخش عمده‌ای از سرکوب وحشیانه رژیم» علیه مردم معترض ایران را از نظر مالی تامین می‌کند.

اسامی افراد تحریم شده به شرح زیر اعلام شده است:

علی‌اصغر نوروزی، رئیس هیات مدیره بنیاد تعاون سپاه

امین طباطبایی، نایب رئیس بنیاد تعاون سپاه

احمدی کریمی، یحیی علاالدینی، جمال بابامرادی، اعضای هیات مدیره بنیاد تعاون سپاه

محمد نظرعظیمی، فرمانده سپاه در استان‌های غرب ایران و معاون او، کوروش آسیابانی، فرمانده سپاه در کرمانشاه

مجتبی فدا، فرمانده سپاه در اصفهان

حسین تناور، فرمانده لشکر 17 سپاه در قم

ناصر راشدی، معاون وزیر اطلاعات که پیش‌تر رئیس او، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی نیز تحریم شده است.

همزمان با اعلام این اسامی، برایان ای. نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، نیز در این بیانیه گفت: «ایالات متحده همچنان متعهد به حمایت از مردم ایران در مطالبات آن‌ها برای حقوق بشر و دیگر آزادی‌های اساسی است. ما به همراه شرکای خود، تا زمانی که رژیم جمهوری اسلامی بر خشونت، محاکمه‌های ساختگی، اعدام معترضان و سایر ابزارها برای سرکوب مردم خود تکیه کند، به پاسخگو کردن آن ادامه خواهیم داد.»