تحریم یک شبکه چینی پشتیبان صنایع پهپادی جمهوری اسلامی

0
7

وزارت خزانه‌داری آمریکا، شبکه‌ای متشکل از 5 شرکت مستقر در جمهوری خلق چین و یک فرد را که مسئولیت پشتیبانی و فروش و ارسال هزاران قطعه مورد کاربرد در صنایع هوافضا از جمله قطعات قابل‌استفاده برای ساخت پهپاد را به شرکت صنعتی هواپیماسازی ایران (هسا) بر عهده دارد، تحریم کرد.

این بسته تحریمی جدید که پنج‌شنبه 18 اسفند اعمال شده، به‌دلیل نقش و فعالیت شرکت هواپیماسازی ایران، «هسا» در تولید پهپاد شاهد-136 است که جمهوری اسلامی از آن برای حمله به نفتکش‌های اسرائیلی و همچنین پشتیبانی نظامی از روسیه در تهاجم علیه اوکراین استفاده می‌کند.

همزمان با اعمال این تحریم‌های جدید، برایان ای. نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری در امور تروریسم و اطلاعات مالی آمریکا، در بیانیه‌ای گفت: «جمهوری اسلامی مستقیماً در کشتار غیرنظامیان اوکراینی که در استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در اوکراین هدف قرار می‌گیرند، نقش دارد.»

العربیه نوشت؛ از سپتامبر 2022، ایالات متحده شش بسته تحریمی را اعمال کرده که در آن افراد و نهادهای دخیل در تولید و انتقال پهپادهای جمهوری اسلامی به روسیه را مورد هدف قرار گرفته‌اند.

بر اساس این تحریم‌های جدید، کلیه اموال و دارایی‌های افراد و نهادهایی که در ایالات متحده یا در اختیار یا کنترل افراد آمریکایی است باید مسدود شده و به OFAC گزارش شود. علاوه بر این، هر نهادی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم 50 درصد یا بیشتر متعلق به یک یا چند فرد تحریم شده باشد نیز تحریم می‌شود.

بر این اساس، افراد تحریم شده، اجازه ورود به خاک ایالات متحده را هم نخواهند داشت.