تحریم وزیر ورزش جمهوری اسلامی و 37 فرد و نهاد عامل سرکوب‌ معترضان این دولت توسط اتحادیه اروپا

0
191

اتحادیه اروپا دوشنبه، 3 بهمن، 37 مقام و سازمان ایرانی از جمله وزیر دولت، فرماندهان استانی و شماری از نمایندگان مجلس جمهوری اسلامی را به‌دلیل نقش داشتن در سرکوب معترضان ضد‌حکومتی تحریم کرد.

این خبر ساعاتی بعد از نشست خبری جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل که گفته بود تروریستی اعلام کردن سپاه منوط به رای دادگاهی در یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواهد بود، منتشر شد.

پس از آن و در پی اعمال تحریم‌های جدید آمریکا و بریتانیا علیه جمهوری اسلامی، جوزپ بورل طی کنفرانسی خبری اعمال تحریم‌های هماهنگ غرب علیه جمهوری اسلامی را نشانه محکوم کردن جمعی سرکوب وحشیانه‌ای دانست که رژیم جمهوری اسلامی علیه معترضان ضد‌حکومتی در ایران اعمال می‌کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین انجام هر گونه مذاکراتی درباره توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی «برجام» را در شرایط کنونی دشوار دانست.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست دوشنبه سوم بهمن‌ماه خود در بروکسل با ممنوعیت سفر و مسدود کردن دارایی‌های حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان جمهوری اسلامی موافقت کردند. اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرده که سجادی به‌دلیل نقشی که در ایجاد خفقان و به سکوت واداشتن ورزشکاران ایرانی، از جمله الناز رکابی، صخره‌نوردی که در مسابقه‌ای در سئول بدون حجاب اجباری حاضر شده بود، تحریم شده است.

همچنین، اتحادیه اروپا، نیروهای یگان ویژه انتظامی جمهوری اسلامی را نیز به دلیل استفاده از «خشونت بیش از حد و نیروی کشنده علیه معترضان غیرمسلح، از جمله زنان و کودکان و … با شلیک سلاح‌های خودکار به سوی معترضان» تحت تحریم قرار داد.

ستاد امر به معروف و نهی از منکر، که مسئول «تعیین و اجرای مدل‌های رفتاری بیش از حد سخت‌گیرانه در جامعه» است، نیز تحریم شده و دارایی‌های آن در خاک اروپا مسدود خواهد شد.

همچنین بر اساس این گزارش، شرکت‌های مرتبط با امنیت سایبری، نرم‌افزارهای جاسوسی، فیلتر شبکه‌های اجتماعی و تولید تجهیزات امنیتی که گفته می‌شود در این سرکوب استفاده می‌شوند نیز مورد تحریم قرار گرفته‌اند.

العربیه نوشت؛ سایر اشخاص و سازمان‌های تحریم شده در روز سوم بهمن نیز به شرح زیر هستند:

محمد صالح هاشمی گلپایگانی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر،

حسن عسگری، فرماندار سنندج،

حسین مدرس خیابانی استاندار سابق سیستان و بلوچستان،

اسماعیل زارعی کوشا استاندار کردستان،

محمداسماعیل کوثری، نماینده مجلس،

مصطفی آقامیرسلیم، نماینده مجلس،

محمدتقی نقدعلی، نماینده مجلس،

موسی غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون قضایی مجلس،

احمد نوروزی، معاون برون مرزی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی و مدیر پرس تی وی،

یوسف پورانواری از مدیران برون مرزی صدا و سیما،

احمد خادم، رئیس قرارگاه کربلای سپاه پاسداران،

محمد نظر عظیمی، فرمانده قرارگاه منطقه‌ای نجف،

عباس نیلفروشان، معاون عملیات سپاه پاسداران،

مسلم معین، مسئول قرارگاه فضای مجازی بسیج،

محمد کرمی، استاندار سیستان و بلوچستان،

علی اکبر جاویدان، فرمانده نیروی انتظامی استان کرمانشاه

عباس آذرپندار، رئیس شرکت رادیس ویرا تجارت

بر اساس بیانیه اتحادیه اروپا، دارایی‌های افراد و نهادهای تحریم شده مسدود و شرکت‌ها و شهروندان اتحادیه اروپا از مراوده مالی با آنان منع شدند.

همچنین اشخاص حقیقی تحریم شده حق سفر به کشورهای عضو این بلوک را نداشته و ورود یا گذر آن‌ها از این کشورها ممنوع است.

این چهارمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا مربوط به نقض حقوق بشر از شروع اعتراضات ضد‌حکومتی کنونی در ایران است که تعداد افراد و نهادهای تحریم شده را به 173 فرد و 31 نهاد افزایش داده است.