تحریم مقامات روسی و جمهوری اسلامی برای ارتباط با حمله به غیرنظامیان در اوکراین

0
140

وزارت خارجه بریتانیا، سه‌شنبه 22 آذر طی بیانیه‌ای اعلام کرد که این تحریم‌ها شامل 12 فرمانده برجسته ارتش روسیه از جمله فرمانده یگانی می‌شود که بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده، مسئول برنامه‌ریزی و هدایت موشک‌های روسیه است.

در ادامه آن بیانیه چنین ارزیابی شده که بیش از 6 هزار غیرنظامی اوکراینی از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، عمدتاً در اثر حملات موشکی و توپخانه‌ای روسیه، کشته شده‌اند.

وزارت‌خارجه بریتانیا همچنین، حملات عامدانه به غیرنظامیان و تأسیسات غیرنظامی را بیانگر «نقض جدی» قوانین بین‌المللی بشردوستانه توصیف کرد و بر لزوم پاسخگو کردن مسئولان و عاملان این حملات، تاکید ورزید.

در این بیانیه آمده است که تحریم‌های جدید، شامل شرکت «مادو» وابسته به جمهوری اسلامی و یوسف ابوطالبی، مدیرعامل این شرکت، عبدالله محرابی، مسئول سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی سپاه پاسداران و افشین خواجه‌فرد، مدیرعامل سازمان صنایع هوافضای جمهوری اسلامی می‌شود.

وزارت امور خارجه بریتانیا اعلام کرد پهپادهای ساخت جمهوری اسلامی، «نقش اساسی» در حملات روسیه به غیرنظامیان در اوکراین ایفا کردند.

العربیه نوشت؛ در بخشی از این بیانیه آمده است اطلاعاتی که اخیراً از سوی ایالات متحده منتشر شده، گویای آن است که جمهوری اسلامی به یکی از بزرگترین حامیان نظامی روسیه تبدیل شده و جمهوری اسلامی صدها پهپاد را در «نقض» تعهدات خود بر اساس قوانین بین‌المللی، به روسیه تحویل داده است.

بیانیه وزارت خارجه بریتانیا به نقل از جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه این کشور، آورده است: «رژیم جمهوری اسلامی به شکل فزاینده‌ای در مواجهه با موج مطالبات داخلی مردمی برای تغییر، در انزوایی فزاینده قرار گرفته و در تلاشی مذبوحانه برای ادامه حیات، توافق‌های بدخواهانه را با پوتین منعقد می‌کند.»

وزیر خارجه بریتانیا در «توییتر» نیز نوشت که این توافق‌ها میان روسیه و جمهوری اسلامی، امنیت جهانی را تهدید می‌کند.