تحریم‌های فلج‌کننده علیه جمهوری اسلامی لغو می شود

0
195

مقامات دولت جو بایدن اعلام کردند که این کشور در نظر دارد تحریم‌های «فلج‌کننده» اقتصادی علیه جمهوری اسلامی را لغو کند. این تحریم‌ها توسط دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، وضع شده بود.

پس از یک بررسی 9 ماهه توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا، مقامات این کشور، دوشنبه 18 اکتبر، اعلام کردند دولت آمریکا قصد دارد برای «بهبود» تاثیر کارآمدی ابزار تحریم‌، سیاست اعمال تحریم‌های اقتصادی و مالی را تغییر داده و آن را محدود کند.

این تغییر گسترده در سیاست خارجی آمریکا پس از آن صورت گرفت که بسیاری از ناظران از میزان کارآمدی و تاثیر تحریم‌ها انتقاد کرده بودند.

به گفته مقامات وزارت خزانه‌داری آمریکا، این تغییر رویه، باعث تقویت تاثیر تحریم‌ها می‌شود.

ادویل ادیمو، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا که رهبری این بررسی 9 ماهه را برعهده داشت، در این زمینه گفت: «این رویکرد جدید به منظور اطمینان از کارایی تحریم‌ها و ادامه استفاده از آن‌ به عنوان یک ابزار امنیت ملی است.»

در دو دهه‌ گذشته، شمار تحریم‌های واشینگتن علیه دولت‌ها، شرکت‌ها، اشخاص و مقامات 10 برابر افزایش یافته است. این رشد در زمان دولت دونالد ترامپ به اوج خود رسید.

آمریکا برای این‌که دولت‌های دیگر را به رعایت منافع خود وادار کند، از تحریم به عنوان مجازات آنچه که «تخلف» می‌پندارد استفاده می‌کند.

العربیه به نقل از وال‌ستریت ژورنال نوشت؛ شمار زیادی از دولت‌های خارجی، از جمله برخی متحدان آمریکا، با توصیف تحریم‌ها به عنوان «سیاستی نادرست» دست به انتقاد از واشینگتن زده‌اند.

برخی از منتقدان، به «شکست» دونالد ترامپ در جلوگیری از غنی‌سازی اورانیوم توسط جمهوری اسلامی اشاره کرده و آن را مانند «شکست» در براندازی رژیم مادورو، عدم موفقیت در جلوگیری از آزمایش موشک‌های بالستیک توسط کره شمالی و دخالت روسیه در انتخابات آمریکا از مضامین ناکارآمدی تحریم‌ها می‌دانند.

جو بایدن از ابتدای تشکیل دولت خود، در استفاده از تحریم‌ها عقب‌نشینی کرد. بر اساس داده‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا، حدود 450 شخص، شرکت و سایر نهادها در زمان دولت بایدن در لیست سیاه تحریم‌ها قرار گرفته است.

این عدد کمتر از نصف تحریم‌های وضع‌شده در نخستین سال ریاست‌جمهوری ترامپ است.

به گفته مقامات آمریکا، معافیت‌های بشردوستانه برای جمهوری اسلامی، ونزوئلا و افغانستان در اولویت این طرح جدید برای رفع تحریم‌‌ها هستند.