تاکید لزوم حفظ محدودیت‌های هسته‌ای بر جمهوری اسلامی نظر وزیران خارجه آمریکا و تروئیکای اروپا

0
60

وزیران امور خارجه آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان در پی یک نشست مجازی در بیانیه‌ای مشترک به جمهوری اسلامی هشدار داده اند که «پیامدهای وخیم» اقدام «خطرناک» احتمالی خود برای تعلیق اجرای پروتکل الحاقی و محدودیت دسترسی بازرسی آژانس اتمی را در نظر بگیرد. آمریکا و متحدانش همچنین با ابراز نگرانی عمیق از «نقض شدید حقوق بشر» در ایران،‌ از جمهوری اسلامی خواسته اند که شهروندان زندانی آنها که عمدتا دو تابعیتی هستند را آزاد کند.

انتونی بلینکن، دومینیک راب، ژان ایو لودریان و هایکو ماس در بیانیه خود ضمن هشدار در مورد سیاست رژیم جمهوری اسلامی در کاهش تعهدات هسته ای خود، از جمهوری اسلامی خواسته اند که به طور کامل به برجام پایبند بماند.

آنها تصمیم جمهوری اسلامی برای توقف اجرای پروتکل الحاقی و محدود كردن دسترسی بازرسی آژانس به سایت های مورد نظر این نهاد دارای یک «ماهیت خطرناک» توصیف کرده و از جمهوری اسلامی خواسته اند که «پیامدهای وخیم» آن را در نظر داشته باشد.

ایالات متحده و سه کشور اروپایی همچنین نگرانی های مشترک خود را در مورد اقدامات اخیر جمهوری اسلامی در تولید اورانیوم غنی شده تا سطح ۲۰ درصد و نیز تولید اخیر فلز اورانیوم ابراز داشتند.

آنها گفته اند: «این فعالیت ها توجیه معتبر غیرنظامی ندارد.»

این بیانیه می افزاید: « تولید فلز اورانیوم یک گام اساسی در تولید سلاح هسته ای است.»

رژیم جمهوری اسلامی بر صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای خود تاکید دارد.

این دومین نشست مجازی این وزیران خارجه از زمان روی کار آمدن دولت جو بایدن رییس جمهوری آمریکاست.

بیانیه می افزاید که انتونی بلینکن، ‌وزیر امور خارجه آمریکا در این نشست گفت: «همانطور که رئیس جمهور بایدن پیشتر تاکید کرد، اگر جمهوری اسلامی به طور سفت و سخت به تعهدات خود در برجام عمل کند، ایالات متحده نیز همین کار را انجام خواهد داد و آماده است تا در این راستا با جمهوری اسلامی گفتگو کند.»

وزیران امور خارجه آمریکا و طرفین اروپایی برجام همچنین از احتمال بازگشت جمهوری اسلامی و آمریکا به برجام و تعهدات سابق در چارچوب توافق هسته ای استقبال کرده و گفته اند در پی آن هستند که در کنار شرکای منطقه ای و جامعه بین المللی برجام را «تقویت کنند» و به نگرانی های مرتبط با برنامه موشکی و فعالیت های منطقه ای جمهوری اسلامی بپردازند.

بی بی سی نوشت؛ بیانیه آنها همچنین از جمهوری اسلامی خواسته است که شهروندان در حبس آنها را آزاد کند. آنها درباره «نقض شدید حقوق بشر» در ایران ابراز نگرانی عمق کرده اند.