بی‌نتیجه پایان یافتن مذاکرات هسته‌ای قطر

0
227

این دور از گفت‌وگوها با میانجی‌گری انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات اتمی در دوحه، پایتخت قطر انجام شد و در آغاز پیش‌بینی‌هایی از احتمال رسیدن توافق میان دو طرف منتشر شده بود.

پیش از آغاز مذاکرات دوحه، جوزپ بورل، نماینده سیاست خارجی اروپا از تهران دیدن کرده بود و در دیدار با حسین امیرعبدالهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی گفت که توافق شد مذاکرات ما و جمهوری اسلامی همچنین گفت‌وگوهای جمهوری اسلامی و آمریکا به میانجی‌گری اروپا تا برطرف‌شدن «مسائل باقی‌مانده» ادامه یابد.

همزمان وزارت خارجه فرانسه، از جمهوری اسلامی خواست تا از سفر بورل برای تلاش جهت دستیابی به توافق هسته‌ای استفاده کند و تاکید کرد که هنوز فرصت برای جمهوری اسلامی وجود دارد.

العربیه نوشت؛ در بیانیه شامگاه جمعه وزارت خارجه فرانسه آمده است: «ما آماده‌ایم تا در مورد این توافق به نتیجه برسیم و از [حکومت] جمهوری اسلامی می‌خواهیم از این فرصت دیپلماتیک برای انعقاد آن استفاده کند، در حالی که هنوز امکان آن وجود دارد».

جمهوری اسلامی در درخواست جدید خود خواهان حذف سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا و همچنین دریافت تضمین‌هایی از واشینگتن مبنی بر عدم خروج مجدد این کشور از توافق سال 2015 شده بود.