بیانیه تهدیدآمیز فیفا علیه شکل گیری سوپرلیگ اروپا

0
54

فیفا با انتشار بیانیه ای تند به شایعات توافق چند باشگاه بزرگ اروپایی برای شکل گیری سوپرلیگ اروپا واکنش نشان داد.

دو سال پیش بود که زمزمه هایی مبنی بر برگزاری رقابت هایی با نام سوپرلیگ اروپا شنیده شد. رقابت هایی با حضور تیم های بزرگ و مقتدر لیگ های معتبر اروپایی.

باشگاه رئال مادرید با این ایده موافقت کرد و خیلی زود چند باشگاه بزرگ انگلیسی نیز به جمع موافقان اضافه شدند اما یوفا با اجرای این طرح مخالفت کرد و در عوض اجازه داد 4 تیم اول لیگ های معتبری چون انگلیس، آلمان، اسپانیا و ایتالیا مستقیما در مرحله گروهی لیگ قهرمانان حاضر باشند.

ماه گذشته نشریه سان فاش کرد که سوپرلیگ جدیدی در اروپا با حضور باشگاه‌های بزرگ این قاره برگزار خواهد شد.

این نشریه دو سال پیش توانسته بود اد وودوارد، مدیر اجرایی یونایتد، بروس باک، مدیر چلسی، ایوان گازیزدیس از آرسنال، یان آیر از لیورپول و فران سوریانو از سیتی را شکار کند که در هتل دورچستر با یکدیگر ملاقاتی داشته اند. علت این ملاقات که قطعا ملاقات بسیار مهمی بوده نامشخص بود اما سرانجام فوتبال لیکس فاش کرد این ملاقات در جهت رقابت‌های جدید اروپایی بوده که 5 تیم از انگلیس در آن شرکت خواهند کرد.

دیروز هم مارکا خبر از ملاقات فلورنتینو پرز رئیس رئال با آندره آنیلی مالک یوونتوس داد. آنیلی رئیس دوره ای اتحادیه باشگاه های اروپایی است و محور گفت و گو های این دو در مورد سوپرلیگ اروپا بود.

در پی همین ملاقات، امروز فیفا بیانیه ای تند و تهدیدآمیز منتشر کرد و عنوان کرد که این تورنمنت را به رسمیت نخواهد شناخت و تمامی بازیکنانی که در آن شرکت کنند را با محرومیت مواجه می کند. به این ترتیب که آنها در رقابت های زیر نظر فیفا و نیز کنفدراسیون های شان حق شرکت نخواهند داشت.

برای مثال بازیکنان اروپایی رئال در صورت حضور این تیم در سوپرلیگ، نه می توانند در جام جهانی حاضر باشند و نه در جام ملت های اروپا و مقدماتی جام جهانی منطقه اروپا. بازیکنان آمریکای جنوبی و آفریقایی رئال نیز در رقابت های کنفدراسیون خود حق شرکت نخواهند داشت.

ورزش سه نوشت؛ بیانیه فیفا به این شرح است:« با توجه به گمانه زنی های رسانه ای اخیر در مورد شکل گیری سوپرلیگ اروپا و توافق چند باشگاه بزرگ در این رابطه، فیفا و شش کنفدراسیونش(یوفا، ای اف سی، کنکاکاف، کنمبول؛ او اف سی و سی ای اف) بار دیگر تکرار می کند که این تورنمنت جدید مورد تایید نخواهد بود و نه فیفا و نه کنفدراسیون ها آن را به رسمیت نخواهند شناخت. تمامی باشگاه ها و بازیکنان شرکت کننده در این تورنمنت، حق شرکت در رقابت های تحت نظر فیفا و کنفدراسیون های تابعه را نخواهند داشت.»