به خطر افتادن احیای برجام با پاسخ جمهوری اسلامی

0
372

در پرتو پیش‌نویس اروپایی ارائه شده برای احیای برجام به‌رغم خوش‌بینی‌های اخیر به امکان دست‌یابی به توافقی در این زمینه، اکنون پاسخ‌ جمهوری اسلامی به موضع ایالات متحده آمریکا در این خصوص که از سوی مقامات آمریکایی «غیرسازنده» توصیف شده چشم‌انداز دسترسی به توافق را مبهم ساخته است.

در گزارشی که به تازگی منتشر کرده پس از مصاحبه با چندین مقام ارشد آمریکایی، مذاکرات جمهوری اسلامی و قدرت‌های جهانی برای احیای برجام را در «خطر» توصیف کرده است.

پیش‌تر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز پاسخ جمهوری اسلامی به موضع آمریکا درباره پیش‌نویس توافق احیای برجام را «غیرسازنده» خوانده و کاخ سفید نیز در اظهاراتی به گفته بود که جو بایدن، «توافقی که منافع امنیت ملی آمریکا را مد نظر نگیرد را امضا نخواهد کرد».

در این گزارش آمده است با واکنش منفی دولت بایدن و نارضایتی منابع اروپایی پس از دریافت پاسخ جمهوری اسلامی، روشن است که احیای برجام، برخلاف امیدواری‌های اخیر و با وجود مذاکراتی که یک سال و نیم در جریان بوده، در شرایط کنونی قریب‌الوقوع به‌نظر نمی‌رسد.

این سایت به نقل از یکی از مقامات دولت جو بایدن، نوشته است: «در حال بررسی پاسخ جمهوری اسلامی هستیم، اما نتیجه اصلا دلگرم کننده نیست.»

العربیه به نقل از پولیتیکو نوشت؛ یک دیپلمات اروپایی نیز ضمن اشاره به غیرسازنده بودن پاسخ ایران آن را «منفی و غیرمعقول» دانست. فرد مطلع دیگری نیز به نشریه پولیتیکو گفته است که پاسخ جمهوری اسلامی، «اصلا خوب نبوده است».

این نشریه با استناد به چنین اظهارنظرهایی نوشته است که مشخص نیست دو طرف جمهوری اسلامی و آمریکایی تا چه زمانی برای احیای توافق سال 2015 به مذاکره ادامه خواهند داد ولی به‌نظر نمی‌رسد هر کدام قصد داشته باشند دیپلماسی را در شرایط کنونی از دستور‌کار خود خارج کنند.

پولیتیکو ضمن اشاره به هسته سخت قدرت در جمهوری اسلامی که مخالف احیای برجام است، همچنین نوشته که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا «حقیقتا» قصد احیای برجام را داشته ولی مذاکرات با جمهوری اسلامی «پرتنش و طولانی» شده است.