بنیامین نتانیاهو، کشتن سلیمانی و خروج از برجام را گام‌های مهم برای حفظ امنیت اسرائیل دانست

0
225

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در کاخ سفید از «کشتن سلیمانی» و «پایان دادن به توافق اتمی جمهوری اسلامی» به عنوان یکی از بزرگترین گام‌ها برای حفظ امنیت اسرائیل نام برد و از پرزیدنت ترامپ سپاسگزاری کرد.

نخست وزیر اسرائیل روز سه‌شنبه ۸ بهمن و پس از معرفی طرح صلح خاورمیانه از سوی پرزیدنت ترامپ در کاخ سفید گفت: امروز، روزی تاریخی است و یادآور روزی تاریخی دیگر است. در ۱۴ ماه مه در سال ۱۹۴۸ که پرزیدنت ترومن نخستین رئیس جمهوری آمریکا بود که اسرائیل را به رسمیت شناخت و امروز که ۲۸ ژانویه ۲۰۲۰ است و شما نخستین رهبر جهانی شدید که حاکمیت اسرائیل به مناطق یهودی که میراث ما است را به رسمیت شناختید. در این روز، شما هم با ارائه برنامه‌ای‌ واقع‌گرایانه برای رسیدن به صلح، آینده‌ای بزرگ را رقم زدید.

آقای نتانیاهو افزود: ما از زمان تشکیل خواهان برخورداری از صلح با فلسطینی‌ها و کشورهای عربی بودیم. تمامی برنامه‌ها ناکام ماند چرا که نتوانستند توازن بین حفظ امنیت اسرائیل و حق تسلط بر سرنوشت فلسطینی‌ها را تامین کنند. اما شما نقاط استراتژیک را به اسرائیل دادید و گفتید اسرائیل باید در مکان‌های استراتژیک حاکمیت داشته باشد که بتواند خودش، خود را دفاع کند.

نخست وزیر اسرائیل گفت: من از بزرگی این لحظه آگاهم. حاضر به همکاری و تغییر تاریخ هستم. می‌دانم مخالفت‌ها و موانعی وجود دارد ولی ما یک ضرب‌المثل یهودی داریم که می‌گوین اگر حالا نه، پس کی؟ و اگر ما نه، پس چه کسی؟

صدای آمریکا گزارش داد؛ آقای نتانیاهو در پایان گفت: اسرائیل این فرصت را از دست نمی‌دهد و مفتخر به داشتن دوستی پرزیدنت ترامپ و ایالات متحده آمریکا است.