بلومبرگ: آمریکا از افزایش عرضه نفت جمهوری اسلامی چشم پوشی می‌کند

0
204

بزرگترین شرکت خصوصی بازرگانی نفت جهان، گزارش داد که احتمالا واشینگتن به دلیل کنترل قیمت‌های جهانی نفت، از افزایش عرضه نفت جمهوری اسلامی چشم‌پوشی کرده و اجازه می‌دهد این کشور به‌رغم وجود تحریم‌ها، نفت بیشتری صادر کند.

مایک مولر، رئیس بخش آسیای ویتول، گفته است با توجه به در پیش بودن انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا در ماه نوامبر، دولت جو بایدن احتمالا تصمیم بگیرد چشم بر صادرات نفت جمهوری اسلامی ببندد تا قیمت نفت افزایش بیشتری پیدا نکند.

مذاکرات احیای «برجام» از ماه مارس به بن‌بست رسیده است و از جمله نتایج این توافق قرار بود محدودیت فعالیت‌های اتمی جمهوری اسلامی در ازای رفع تحریم‌های اعمال شده علیه جمهوری اسلامی به خصوص در حوزه انرژی باشد. با این همه، تجار صنعت انرژی به احیای برجام امید چندانی ندارند.

مولر گفته است: «در صورت احیای برجام، جمهوری اسلامی روزانه پانصد هزار تا یک میلیون بشکه نفت بیشتری راهی بازار خواهد کرد و از طرفی جمهوری اسلامی صد میلیون بشکه نفت ذخیره بدون مشتری دارد که می‌تواند سریع‌تر وارد بازار کند. این حجم از نفت می‌تواند تاثیر به‌سزایی در مهار قیمت جهانی آن داشته باشد.»

آمریکا ماه گذشته، نفت یک کشتی با پرچم جمهوری اسلامی را در سواحل یونان توقیف کرد. جمهوری اسلامی هم در پاسخ دو نفت‌کش یونانی را در خلیج فارس توقیف کرد. اما مولر گفته است به احتمال زیاد مصادره محموله‌های نفتی جمهوری اسلامی ادامه پیدا نمی‌کند.

قیمت‌های جهانی نفت در سال جاری میلادی تحت تاثیر حمله نظامی روسیه به اوکراین و تحریم‌های غرب علیه مسکو بیش از 50 درصد افزایش داشته و به حدود 120 دلار رسیده است.

العربیه به نقل از بلومبرگ نوشت؛ صادرات روزانه نفت جمهوری اسلامی در سه ماهه اول سال جاری میلادی از 650 هزار بشکه به 840 هزار بشکه رسید، اما پس از تحریم‌های غرب علیه مسکو و تخفیف چشمگیر روسیه به چین، نفت جمهوری اسلامی باعث افت صادرات نفت به 570 هزار بشکه در روز شد.

با وجود اینکه جمهوری‌خواهان و برخی دموکرات‌‌ها با لغو تحریم‌های جمهوری اسلامی مخالف دارند، اما دولت بایدن برای کاهش قیمت بنزین در آمریکا تحت فشار قرار دارد.

نوسان در بازار جهانی نفت چشم‌انداز مبهمی پدید آورده است. به گفته مایک مولر، تخمین کارشناسان هیچ زمان تا این اندازه گسترده نبوده و در حال حاضر شماری می‌گویند هر بشکه تا 140 دلار هم افزایش خواهد یافت اما شماری دیگر بر این باورند قیمت نفت به زیر صد دلار در هر بشکه می‌رسد.