بزرگترین عامل بی ثباتی خاورمیانه جمهوری اسلامی است

0
192

ژنرال مایکل کوریلا، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده «سنتکام»، می‌گوید جمهوری اسلامی بزرگترین عامل بی‌ثباتی خاورمیانه است، اما جمهوری کمونیستی خلق چین نیز تلاش دارد با افزایش نفوذ خود در منطقه، سیادت آمریکا را به چالش بکشد.

کوریلا که پس از تحویل گرفتن پست ریاست «سنتکام» کمتر از دو ماه پیش، برای رایزنی با متحدان آمریکا در منطقه به خاورمیانه سفر کرده است، گفت به خاورمیانه آمده تا به دغدغه‌های شرکای استراتژیک آمریکا رسیدگی کند.

اولین مرحله سفرش او را به مصر، امارات و سعودی برد. کوریلا گفت دغدغه‌های این کشورها همه به تهدید ناشی از غنی‌سازی هسته‌ای جمهوری اسلامی، توسعه موشک‌های بالستیک، و استفاده از نیروهای نیابتی شبه‌نظامی در سراسر منطقه بازمی‌گردد.

به گفته وی: «بر این باورم که ما نگرانی‌های مشترکی داریم. دغدغه اصلی ما جمهوری اسلامی است، که به نظرم بزرگترین عامل بی‌ثباتی در خاورمیانه است. موضع ایالات متحده این است که اجازه نخواهیم داد جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای دست یابد، اما نگرانی‌های ما بسیار فراتر از توان و جاه‌طلبی‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی است.»

العربیه به نقل از نشنال نیوز نوشت؛ کوریلا افزود که یک محور اصلی گفت‌وگوها میان وی و متحدان منطقه‌ای ایالات متحده، تهدید شبه‌نظامیان حوثی وابسته به جمهوری اسلامی در یمن بود. فرمانده «سنتکام» خواستار تلاش هماهنگ آمریکا و کشورهای منطقه برای مقابله با نفوذ جمهوری اسلامی و شورشیان حوثی شد.

از سوی دیگر، کوریلا تاکید کرد که ایالات متحده بابت نفوذ فزاینده چین در خاورمیانه نگران است. چین در سال‌های اخیر تلاش کرده در منطقه سرمایه‌گذاری کند، که قرارداد جامع 25 ساله با جمهوری اسلامی مشهورترین نمود آن است.

به گفته این ژنرال آمریکایی: «این خطر وجود دارد که ما نفوذ خود در منطقه را در رقابت با چین از دست بدهیم. من بسیار نگران این خطر هستم. حوزه مسئولیت سنتکام به معنای واقعی کلمه در مرکز رقابت جهانی آمریکا با چین قرار دارد.»