برهم خوردن ثبات خاورمیانه با مماشات بایدن در قبال جمهوری اسلامی

0
238

مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا گفته‌ است «مماشات» دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا با رژیم ایران ثباتی که دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین این کشور با اِعمال «فشار حداکثری» بر جمهوری اسلامی و عقد «پیمان ابراهیم» میان اسرائیل و کشورهای عربی به دست آورده بود را بر باد داده است.

با تمرکز بر «اصرار بیهوده» دولت بایدن بر مذاکره با جمهوری اسلامی به امید احیای توافق «برجام»، گفت: «ثباتی که در طول چهار سال با زحمت بسیار ساخته بودیم را دور ریختند و هدر دادند، و الان همه ما در معرض خطر قرار داریم.»

به گفته او، هنگامی که دولت بایدن تصمیم گرفت به پیمان ابراهیم «پشت کند» و به توافق هسته‌ای «فاجعه‌آمیز» با جمهوری اسلامی بازگردد، روند ناگزیری را آغاز کرد که در نهایت منجر به افزایش تصاعدی قیمت انرژی در آمریکا و نزول «کیفیت زندگی شهروندان آمریکایی» شد.

العربیه به نقل از فاکس نیوز نوشت؛ پمپئو گفته است در حالی که دولت بایدن تلاش می‌کند «برجام» را احیا کند، سپاه ممکن است تنگه هرمز را ببندد، و بهای انرژی در بازارهای جهانی را از چیزی که الان هست هم بالاتر ببرد. به باور وی، مماشات بایدن با جمهوری اسلامی می‌تواند بر روابط ایالات متحده با کشورهای خاورمیانه تأثیر منفی بگذارد.

به گفته وی: «وقتی طرف جمهوری اسلامی را می‌گیرید؛ وقتی علیه اسرائیل، عربستان سعودی و امارات خودتان را در کنار بزرگترین حکومت حامی تروریسم در جهان قرار می‌دهید، طبیعی است که رهبران آن کشورها دیگر به ایالات متحده اعتماد نکنند.»

به‌رغم علاقه دولت بایدن به احیای توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی، روند مذاکرات وین بابت زیاده‌خواهی‌های جمهوری اسلامی، و مهمتر از همه درخواست آن برای حذف سپاه پاسداران از فهرست «سازمان‌های تروریستی» تحت تعقیب ایالات متحده، به بن‌بست رسیده است.