برلیناله و آکادمی فیلم اروپا خواستار آزادی فوری ستوده شدند

0
118

جشنواره بین‌المللی فیلم برلین و آکادمی فیلم اروپا در یک فراخوان مشترک از حکومت جمهوری اسلامی خواستند نسرین ستوده را فوری و بدون قید و شرط آزاد کند. بسیاری از چهره‌های فرهنگی، هنری و سیاسی جهان نیز در کارزار آزادی او فعال‌اند.

جشنواره بین‌المللی فیلم برلین (برلیناله) و آکادمی فیلم اروپا ضمن تقدیر بسیار از نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر در فراخوانی مشترک خواستار آزادی فوری او شده‌اند. در این فراخوان از نسرین ستوده به عنوان یکی از سرشناس‌ترین  چهره‌های حقوق بشر و «صدای عدالتخواهی» در ایران یاد شده که بارها مورد تعقیب قرار گرفته است.

فراخوان به شرکت نسرین ستوده در فیلم تاکسی ساخته جعفر پناهی اشاره کرده و در رابطه با تاثیر او بر مخاطب نوشته است: «او به عنوان آخرین مسافر تاکسی سوار می‌شود. با صراحت درباره تلاش‌ خود برای دفاع از زندانیان سیاسی در ایران حرف می‌زند و با انرژی و شادابی خود  بیننده را محسور می‌کند.» فیلم تاکسی سال ۲۰۱۵ میلادی برنده جایزه خرس طلایی برلیناله شد. پیش از آن و در سال ۲۰۱۲ اتحادیه اروپا جایزه ساخاروف را به کارگردان و نسرین ستوده تقدیم کرده بود.

فراخوان به بازداشت ستوده در ژوئن ۲۰۱۸ (خرداد ۹۷) و حکم بیش از ۳۰ سال زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق نسرین ستوده اشاره کرده و گفته است: «وی در حال حاضر در زندان مخوف اوین در تهران زندانی است، جایی که او در ۱۱ اوت برای دومین بار در اعتراض به امتناع رژیم از آزادی زندانیان سیاسی علیرغم شیوع بیماری کرونا اعتصاب غذا کرد. وضعیت وی بحرانی است و باید فورا برای مراقبت پزشکی مرخص شود.»

جشنواره بین‌المللی فیلم برلین و آکادمی فیلم اروپا در فراخوان خود از مقامات جمهوری اسلامی خواسته‌اند همه اتهامات علیه نسرین ستوده را کنار بگذارند و سریعا او را آزاد کنند تا بتواند تحت معالجه پزشکی قرار گیرد.

در ابتدای این هفته وزارت خارجه آلمان نیز از جمهوری اسلامی خواست ستوده را آزاد کند. او روز سه شنبه جایزه حقوق بشر انجمن قضات آلمان را دریافت کرد. در روزهای اخیر رسانه‌های مختلف آلمان از جمله اشپیگل آنلاین، ولت ام زونتاگ، رادیو سراسری آلمان، کانال دو تلویزیون آلمان (ZDF) و روزنامه زود دویچه درباره فعالیت‌ها و سوابق نسرین ستوده در حمایت‌اش از زنان و فعالان حقوق بشر نوشتند.

اشپیگل آنلاین در گزارشی که سه روز پیش منتشر کرد به تهدیدی که به دلیل اعتصاب غذا و شیوع بیماری کرونا متوجه اوست اشاره کرده است.

دویچه وله نوشت؛ به نسرین ستوده اتهاماتی چون “تبانی علیه امنیت ملی”، “فعالیت تبلیغی علیه نظام” یا “مخالفت با مجازات اعدام” زده شده است. او از پنج هفته قبل در اعتراض به شرایط غیرمنصفانه و غیرعادلانه زندانیان در ایام گسترش ویروس کرونا، در زندان اوین اعتصاب غذا کرده است.