برخورد شهاب سنگ به انقراض حیوانات و مرگ انسان ها منجر شد

0
277

دانشمندان به تازگی در آفریقای جنوبی شواهدی از وجود پلاتینیوم در خاک کشف کرده اند. این کشف گواهی بر فرضیه برخورد شهاب سنگ با زمین در ۱۲۸۰۰ سال قبل و انقراض حیوانات و کشته شدن انسان ها است.

طبق  شواهدی جدید در آفریقای جنوبی، احتمالا یک سیارک بزرگ حدود ۱۲۸۰۰ سال قبل با زمین برخورد کرده و به تغییرات آب و هوایی و انقراض موجودات منقرض شده است.

دانشمندان با بررسی خاک باستانی منطقه ای به نام « واندرکراتر» متوجه سطح بالای پلاتینیوم آن شدند. این امر گواهی بر فرضیه Younger Dryas Impact فراهم می کند که طبق آن یک شهاب سنگ در حال تجزیه با زمین برخورد کرده و به ایجاد یک عصر یخی کوتاه منجر شده است.

بسیاری از دانشمندان معتقدند این عصر یخی به انقراض گونه های مختلف پستانداران از جمله ماموت ها منجر شده و جان بسیاری از انسان ها را گرفت.

دانشمندان معتقدند  ذرات پلاتینیومی کشف شده در خاک های باستانی سراسر جهان نشان دهنده بخش هایی از شهاب سنگی هستند که با زمین برخورد کرد.

شهاب سنگ ها مقدار زیادی پلاتینیوم دارند و منطقه «واندرکراتر« در ایالت لیمپوپو آفریقای جنوبی به ۳۰ منطقه دیگری در سراسر جهان اضافه شده که مقدار زیادی  پلاتینیوم در خاک آن کشف شده است. البته بیشتر این مناطق در نیم کره شمالی زمین قرار دارند.

یافته های محققان دانشگاه «ویت واترسراند» در ژوهانسبوگ تا حدی از نظریه برخورد شهاب سنگ با زمین و پیامدهای آن در سراسر جهان پشتیبانی می کند.

به گزارش مهر به نقل از دیلی میل، طبق تحقیقات عصر یخبندان که ۱۲۸۰۰ سال قبل آغاز شد، انقراض بسیاری از حیوانات بزرگ را در پی داشت.