بخش فارسی صدای آمریکا و ماجرای دکترای ستاره درخشش از دانشگاه سوربن پاریس؛ نوشتاری از فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعات و امنیت

1
1416

حدود یک سال پیش با خبر شدم که  به دلیل گزارش هایی علیه مدرک تحصیلی ادعایی خانم ستاره درخشش از فرانسه ، صدای آمریکا بطور محرمانه دست به تحقیقاتی زده  است و به دنبال اطلاعاتی در این مورد می‌باشد.

روز ششم ژانویه همزمان با یورش طرفداران آقای دونالد ترامپ به کنگره آمریکا،  بیژن فرهودی از نخستین کارمندان صدای آمریکا در توئیتر خود نوشت ؛ پایان دوره ریاست ستاره درخشش بر بخش فارسی صدای آمریکا. الیزابت رابینز، معاون کل صدای آمریکا با ارسال ایمیل کوتاهی به کارمندان بخش فارسی خبر از انتصاب لیلی سلطانی به عنوان کفیل بخش فارسی داد.

اما ماجرای بر کناری خانم درخشش از چه قرار است. خانم درخشش سال‌ ها پیش به استخدام صدای آمریکا در آمد ، اما در سال 2014 میلادی خلاف انتظاردیگر کارمندان به  یکباره ترقی کرد و به ریاست بخش فارسی منصوب شد، در حالیکه در همان زمان کسان دیگری در بخش فارسی کار می‌کردند که  از او شایسته تر، با تجربه تر و معتقد به رعایت اصول صحیح  روابط انسانی با کارمندان بودند،  چیزی که خانم درخشش نشان داد که از آن بی بهره می باشد.

نخستین قربانی پاکسازی های ستاره درخشش در صدای آمریکا،بیژن فرهودی بود ، چون خانم درخشش مدت‌ها زیر دست فرهودی کار می‌کرد و فرهودی را رقیب مقام جدید خود می دانست. خانم درخشش ترتیبی داد فرهودی زودتر از موعد مقرر به بازنشستگی رهسپار شود.

به هر حال چند روز پیش، عاقبت ماجرا بر صدای آمریکا روشن شد؛ خانم مزبوردارای درجه دکترا از دانشگاه سوربن پاریس نمی باشد و اصولاً نامی از وی در هیچ یک از شعبات سوربن حتی به عنوان دانشجو وجود ندارد.

خانم درخشش هنگام استخدام در صدای آمریکا به عنوان کسی که  دارای درجه دکتری در رشته علوم سیاسی و همچنین دارای مستر حقوق و علوم سیاسی معرفی کرده بود،  که هنوز این ادعا ها از روی سایت اینترنتی صدای آمریکا پاک نشده اند.

خانم درخشش یک خواهر به نام درایه درخشش دارد که او هم در فرانسه زندگی و تحصیل کرده و  مترجم زبان فرانسه می‌باشد و چند جلد کتاب به زبان فرانسه نوشته است. درایه درخشش  از سال 2015 میلادی در دانشگاه جرج تاون به عنوان مدرس زبان فرانسه کار می کند.

ستاره درخشش برای رد گم کردن مدارک تحصیلی ادعایی، چند سال پیش در یک تابستان در یک کلاس تدریس زبان فرانسه در دانشگاه جرج تاون در واشنگتن که به لطف خواهرش برپا شده بود، چند هفته  زبان فرانسه تدریس کرد، سپس در سایت صدای آمریکا نوشتند؛ او هم چنین در دانشگاه جرج تاون واشنگتن تدریس کرده است.

یک کلاس تابستانی وآزاد در دانشگاه جرج تاون و چند هفته تدریس زبان فرانسه می‌توانست  شبهه پیش آمده در باره مدرک تحصیلی ادعایی ستاره درخشش را بی اثر کند.

خواهران درخشش فرزندان محمد درخشش وزیر فرهنگ جنجالی دوران نخست وزیری دکتر علی امینی هستند.

هومان بختیار کارمند بخش فارسی صدای آمریکا گفت ؛ خانم درخشش دستور داده بود تا به میهمانان دعوت شده برای مصاحبه در صدای آمریکا تفهیم ! شود که خانم ستاره درخشش را با عنوان دکتر ستاره درخشش خطاب کنند.

حال بایستی دید ،صدای آمریکا  سال‌های متمادی حقوق ماهانه به خانم درخشش را در رابطه با مدرک دکتری ادعایی وی  پرداخت کرده است ، آیا اقدامی در مورد باز پرداخت حقوق اضافی به وی انجام خواهد داد یا به نوعی محترمانه او را کنار گذاشته اند.

چند روز پیش خانم کریستین آشباخر، وزیر کار اتریش پس از آن که به تقلب در نگارش رساله دکترایش متهم شد، از سمت خود استعفا داد. به گفته استفان وبر، کارشناس مدارک دانشگاهی تقلبی، آشباخر دست کم یک پنجم تز دکترای خود را از منابع دیگر کپی کرده و همچنین بخش‌هایی از یک پایان‌نامه دانشگاهی دیگر خود را نیز از جای دیگری دزدیده است.

چند ماه پیش نیز دانشگاه سوربن فرانسه در اقدامی نادر مدرک دکترای یک وکیل سرشناس ایرانی‌تبار را به جرم تقلب در نوشتن رساله دکترا باطل کرد. آرش درمبخش فرانسوی ایرانی‌تبار، مشاور شورای شهر کوربووا در حومه پاریس و برنده جایزه محیط زیستی با عنوان «نوبل توسعه پایدار»، پیشتر متهم به تقلب در نوشتن پایان‌نامه دکترای حقوق خود شده بود.

مسئله مدرگ گرایی ایرانیان که سال‌ها است به یک  مشکل اجتماعی تبدیل شده است نه تنها در ایران بلکه با افزایش مهاجرت ایرانیان به خارج نیز،  به تدریج در جوامع خارج از کشور  رو به افزایش می باشد.

دوازدهم ژانویه 2021

1 نظر

  1. یورش طرفداران ترامپ؟
    منظور شما یورش بی ال ام به کمک پلیس واشنگتن باید باشد نه طرفداران پرزیدنت ترامپ. شما زنان انقلاب سر کوچه داد میزدی مرگ بر شاه حتما.

نظرات بسته است