بحرین و اسرائیل با امضای توافق صلح موافقت کردند

0
57

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا جمعه 11 سپتامبر موافقت بحرین و اسرائیل را با امضای توافق صلح اعلام کرد.

ترامپ، حمد بن عیسی پادشاه بحرین و بنامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل با بستن معاهده صلح میان بحرین و اسرائیل به توافق رسیدند.

ترامپ توافق میان بحرین واسرائیل برای امضای توافق صلح را «لحظه‌ای تاریخی» دانست و تأکید کرد که «دومین توافق صلح بین اسرائیل و یک کشور عربی تنها 30 روز پس از امضای نوافق میان امارات با اسرائیل صورت گرفت».

در بیانیه صادره از بحرین آمده‌است که حمد بن عیسی پادشاه بحرین، تماسی تلفنی را از ترامپ با مشارکت نتانیاهو دریافت کرد.

در ادامه بیانیه آمده ‌است: این اقدام، گامی تاریخ‌ساز در راستای متحقق ساختن صلح در خاورمیانه است و گفت و گو و روابط مستقبیم میان دو جامعه پویا و دواقتصاد پیشرفته می‌تواند دگرگونی مثبت کنونی در خاورمیانه را رقم زده و از ثبات، امنیت و شکوفایی در منطقه پشتیبانی کند.

آمریکا نیز «مراتب قدردانی خود را از بحرین بخاطر میزبانی کارگروه تاریخی» درجهت شکوفایی صلح در منامه در تاریخ 25 ژوئن 2019 اعلام کرد که هدف از آن، حمایت از صلح و بهزیستی و فرصت‌های اقتصادی مردم فلسطین بود و تمامی طرف‌ها نیز به تلاش‌های خود دراین راستا برای متحقق ساختن راه حل عادلانه و فراگیر برای منازعه اسرائیلی – فلسطینی و استقاده از تمامی پتانسیل‌ها به بهترین شکل ممکن ادامه خواهند داد.

این سه کشور همچنین از «نقش رهبری کننده امارات و محمد بن زاید آل نهیان ولی عهد در تاریخ 13 اوت 2020 در اعلام برقراری روابط کامل دیپلماتیک با اسرائیل تقدیر کردند.»

بحرین نیز دعوت ترامپ برای مشارکت در مراسم امضای توافق میان امارات و اسرائیل در 15 سپتامبر جاری در کاخ سفید را پذیرفت که قرار است بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل و عبداللطیف الزیانی وزیر خارجه بحرین توافق اعلام صلح را امضا کنند.

جارید کوشنر مشاور ترامپ در این رابطه خاطر نشان کرد که توافق صلح میان بحرین و اسرائیل شامل افتتاح سفارت خانه‌ها نیز خواهد شد.

العربیه نوشت؛ این درحالی است که کاخ سفید اعلام کرد «اطراف دست اندر کار در مورد ادامه تلاش خود برای دستیابی به صلح فراگیر و عادلانه در منطقه به توافق رسیدند و پادشاه بحرین و نتانیاهو از نقش ترامپ در این موفقیت قدردانی کردند.