بایدن: حمایت جمهوری اسلامی از حزب‌الله دلیل تمدید وضعیت اضطراری لبنان است

0
182

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه 21 ژوئیه، در نامه‌ای خطاب به کنگره، ضمن تمدید وضعیت اضطراری ملی ایالات‌متحده در قبال لبنان اعلام کرد که حاکمیت ملی لبنان به‌دلیل ادامه انتقال تسلیحات از سوی جمهوری اسلامی برای حزب‌الله در حال تضعیف است.

بایدن در این نامه تاکید کرده است: «ادامه برخی فعالیت‌ها، مانند اقدام جمهوری اسلامی در انتقال تسلیحات به حزب‌الله که شامل سیستم‌های تسلیحاتی فزاینده پیچیده‌ می‌شود، باعث تضعیف حق حاکمیت ملی لبنان است و به بی‌ثباتی سیاسی و اقتصادی در منطقه منجر شده و همچنان تهدیدی فوق‌العاده و غیر معمولی علیه امنیت ملی و سیاست خارجی ایالات متحده به شمار می‌آید.»

در این بیانیه که بر روی پایگاه اینترنتی کاخ سفید قرار گرفته، آمده است دستور اجرایی13441 حالت اضطراری ملی درباره لبنان که از اول آگوست 2007 آغاز شده، پس از تاریخ یک آگوست 2021 نیز ادامه خواهد یافت.

آمریکا نخستین بار در سال 2007 و در دولت جورج دبلیو بوش، به‌دنبال قدرت گرفتن حزب‌الله و با توجه به افزایش شکاف‌های سیاسی در لبنان وضعیت اضطراری در قبال این کشور را اعلام کرد.

العربیه نوشت؛ بایدن گفت که تصمیم دولت برای تمدید این فرمان را به روزنامه رسمی دولت فدرال ارائه کرده است.

این فرمان با توسل به «قانون اختیارات اقتصادی در شرایط اضطراری بین‌المللی» امکان تحریم افرادی را در لبنان فراهم می‌کند که دولت آمریکا آنها را به تلاش برای تضعیف دموکراسی در لبنان، نقض حاکمیت قانون، به‌کارگیری خشونت سیاسی و باز گذاشتن راه برای نفوذ سوریه در این کشور متهم کرده است.

بنابراین وضعیت اضطراری برای لبنان برای چهاردهمین بار به مدت 365 روز دیگر تمدید شد.

واشینگتن بر این باور است كه برخی از عوامل و جریان‌ها مانند حزب‌الله در وضعیت بی‌ثبات کنونی لبنان نقش دارند.

این اظهارات یک روز پس از شلیک دو راکت از سوی لبنان به شمال اسرائیل صورت گرفت که ارتش اسرائیل یکی از این دو راکت را رهگیری و منهدم کرد و راکت دیگر در خاک اسرائیل افتاد.