بانوی هندبالیست طعمه ایی با سناریوی ناشیانه!؟

0
217

شقایق باپیری همین چندماه پیش در اربیل عراق بازی میکرد و اگر آنچه به ادعای خودش در ویدئوی انتشارداد قصد پناهندگی داشت مثل نوشیدن یک لیوان آب به هر کنسولگری و سفارتخانه ایی که مدنظرش بود مراجعه کند.
اما اینکه به کدام دلایل این تصمیم را در آن مقطع عملی نکرد و با توجه سختی و مشکلات اعزام از داخل ایران بخصوص بانوان ورزشکار قوانین سختگیرانه وزارت ورزش شورای برون مرزی بخصوص بعد پناهندگی چند ورزشکار در رشته های مختلف،اخذ وثیقه های میلیاردی ضمانتامه های ملکی جای چند نکته وجود دارد.
قطعا تصمیم به پناهندگی سیاسی یک شب و لحظه ایی در همان اردو به ذهن هندبالیست بانو نزده است و برنامه ریزی این مهم از ماهها پیش انجام شده بود.
اینک فرد یاافراد گروه یا خط فکری خانم باپیری را در این تصمیم بزرگ مخاطره آمیز همراهی کرده باشند بسیار است.
اکثر گروههای رنگارنگ اپوزیسیون خارج ایران برای جلب توجه تیتر یک شدن و از همه مهمتر افزایش و دریافت بودجه های میلیون دلاری از موسسات حقوق بشری غربی نیاز مبرم به سوژه و دست آویزی گلوگیر دارند،هرچه این سوژه کلیک خورتر باشد و میزان وایرال شدن  آن گسترده تر میزان مانور سیاسی و جولان بیشتری برای آن جریان خواهد داشت.
نکته مهم این است که اگر این ایده خطرناک فردی بوده یا مشاوره بوده باشد برای اینکه ماجرای ترک اردو را هیجانی تر و پلیسی تر جلوه بدهند (باتوجه به توضیحات خود ورزشکار پناهجو زیرا تازمانی که پرونده اش توسط اداره مهاجرت کشور متبوع پذیرفته نشود پناهنده محسوب نمی شود)فاصله گرفتن از بازیکنان و کادر فنی و رفتن به سمت پله های اضطراری و رفتن به سمت مکان نامعلوم بیشتر شبیه سناریویی از کارگردانان هالیودی است.
تا این جای داستان شقایق باپیری را گفتیم اما آنان که اندکی به علم و قوانین ادارات مهاجرت و پناهندگی آگاهی هر چند اندک داشته باشند، بخوبی میدانند درست که میزان حقوق و مزایای پناهندگی سیاسی باتوجه به درصد ریسک آن فرد بالاتر می رود!؟
اماهرگز این را فراموش نکنید آن افسر پرونده یک فرد عام جامعه نیست که باگریه و رخ کشیدن چهره مضطرب و طرح سناریویی هرچه هالیودی یا گاهنا بالیودی متقاعد بشوند و همان روی میز اجازه اقامت پاسپورت آن کشور را اعطا کنند.
تمام ادعاهاو حتی ری اکشن های فرد ثبت و ضبط میشود و در کمترین زمان بررسی میشود.
اکثر این افسران که پرونده ها رو بررسی می کنند تخصص سفر حتی زندگی در ایران اشراف کامل به اخبار و اطلاعات سیاسی اجتماعی ایران را هم دارند(هر پرونده ایی به افسر خاص داده میشود،بطور مثال یک نفر که تخصص خاورمیانه را دارد هرگز پرونده فردی از آفریقا رو تحویل نمی گیرد)بااستفاده با رابط خود در تهران پرونده به مرحله تحقیقات می رود مورد راستی آزمایی میگردد و کوچکترین باگ در چنین پرونده های حساس مشاهده کنند بسرعت ریجکت می شوند.
این مطلب زمانی به رشته تحریر در می آید که پرونده پناهندگی سیاسی شقایق باپیری توسط اداره مهاجرت اسپانیا مردود شده است و بایست منتظر بود ببینیم چه سرنوشتی در انتظار این ورزشکار است.
نکته قابل تامل این است که ورزشکار که لژیونر باشد سابقه ملی پوش داشته باشد حتی اگر هم از شرایط رضایت ندارد نبایست فریب مشاوره منفعت طلبها را بخورد.
دراین سالهاچهره های مطرح ورزش حتی سینما رو دیدیم که بدون جنجال و حاشیه به ادارات مهاجرت کشورهای مدنظر رفتند اقامت دوم گرفتن و در چراغ خاموش ایران رو ترک کردند حتی نمونه های زیادی هنوز هم در بین ایران و کشور دوم در رفت و آمد هستند.
بنابراین قرار نیست برای بهتر شدن شرایط پیشرفت بلیط خود را بسوزانند بلکه با تفکر و اعتباری که از سالهازحمت خود در هر حوزه ایی که فعالیت داشتند بامکاتبه از راه درست بستر رفتن خود را بدون اینکه مهره سرباز بازی صفحه شطرنج هیچ گروه اپوزیسیون بشوند آینده دلخواه شان مهیا می شود.